Utolsó kommentek

  • Hobbiszakács: Teszt komment vagay miért vágja le a blog.hu Mormogi kommentjét a hobbiszakacs.blog.hu oldalon: O'Flaherty kifog egy halat. Méregeti: nem túl nagy, neki a fél fogára se... A hal váratlanul ( (2021.07.06. 07:39) Boldog Új Évet - a Hobbiszakácson!
  • Mormogi Papa: Hason ló lyókat kiványok én is. (2014.01.05. 13:30) Boldog Új Évet - a Hobbiszakácson!
  • Enchantée: Boldog új évet Nektek - ott is! :) (2014.01.03. 09:33) Boldog Új Évet - a Hobbiszakácson!
  • piszt-ráng: Két napig nem volt hálózatom és mire ÉBREDEK.Tény régen szóltam hozzá de mindig figyeltelek KÖSZÖNÖM az eddigi élményt! További jó főzőcskét. (2014.01.02. 22:50) Boldog Új Évet - a Hobbiszakácson!
  • α Ursae Minoris: Rendben, akkor követünk a régi/új blogodra. (2014.01.02. 12:12) Boldog Új Évet - a Hobbiszakácson!
  • "saját levében": Ó, csak ne aggódjatok, tapasztalatból mondom, hogy nagyon jól fogtok szórakozni továbbra is. Történetileg úgyis az az oldal volt előbb, és jó fotókban ott sem volt hiány. Engedelmetekkel: sajatleveb... (2014.01.02. 09:14) Boldog Új Évet - a Hobbiszakácson!
  • fiam: Boldog új évet kívánok! :) Sajnálom Skandit, üdvözlöm Hobbiszakácsot. A konyhaművészet nem az én asztalom - ez a Nándori torta megsütése után (pontosabban szemrevételezése és kóstolása után) is kitű... (2014.01.01. 17:21) Boldog Új Évet - a Hobbiszakácson!
  • cyan: Benéztem oda, elég régi poszt van kint....... Boldogabb új évet Mindenkinek! (2014.01.01. 17:15) Boldog Új Évet - a Hobbiszakácson!
  • Stegal: Sajnálni fogjuk e helyet páran. De hát mindennek oka van e világban. Boldog Új Évet kívánok, egyesek szerintem odaát is Skandizni fognak.. :-) (2014.01.01. 10:55) Boldog Új Évet - a Hobbiszakácson!
  • Mormogi Papa: Nekem ezt juttatta az eszembe: i508.photobucket.com/albums/s324/TheSoulVendor/Slade%20Blog/Coverspreadlarge.jpg (2013.12.31. 13:51) 2013 fényképeiből (6)
  • Utolsó 20

Címkék

70 - 300 mm objektiv (1) abba (1) ABBA Múzeum Stockholmban (1) ABBA the Museum Stockholm (1) ABBA the museum Stockholm (1) abra (1) Áfonya (1) agyaghadsereg (1) alfa romeo (1) älg (1) älggrundet (1) alice cooper (1) állatkert (1) állattemető (2) älskade stockholm (1) al bidyah mosque (1) andreas thorkildsen (1) Ankara (2) annie leibovitz (2) Argentin-Svéd (1) Argentina Sweden (1) articsóka (1) atlétika (1) Az ősz színei (1) A királyi család (1) A stockholmi sörfürdő (1) a virágnak megtiltani nem lehet (1) Bacon (1) bajusz (1) Ballada a költészet hatalmáról (1) Ballagás (1) Ballagás svéd módra (1) Barcelona (2) Békacomb (1) Benedek tojás (1) Bertalan (1) bikaviadal arab módra (1) Bimbós pöfeteg (1) Björn Ulvaeus (1) Black headed Gull (1) blohapiac (1) bogáncs (1) bo hansson (1) Brazil (1) brazil brazil (1) brunnsviken (1) Budapest (2) buggyantott tojás (2) buggyantott tojás fóliás batyuban (1) búvárok (1) cameraman (1) carduelis chloris (2) carl fredrik reuterswärd (1) centralstationen (1) Címkék (21) csilicsali csalavári csalavér (1) csirke (1) csontváz (1) csuka (1) Cukorkabátos vásári alma (1) dalarö (1) dámszarvas (1) dámvad (1) danderyd (1) Dankasirály (1) Dansk skepp 1670 (1) Delfin hátán (1) diamond league stockholm 2010 (2) Díjkiosztók (1) djurgården (1) djurkyrkogården i stockholm (2) DN Galan 2012 (1) drinápoly (1) Drottninggatan (1) dubai (2) dubai 2010 (1) dubai creek (1) edirne (1) edsviken (2) Edsviken öböl (1) Eggs Benedict (1) Elena Arzak (1) elsa beskow (1) énekes rigó (1) ennio morricone (1) erdei fekete meztelen csiga (1) Erzsébet tér (1) esterházy péter (1) Farkas (1) fekete tölcsérgomba (1) firenzei tojás (1) flash mob (1) fotografiska (1) fotografiska museet (1) fotomässan (1) fraxinus excelsior (1) fredrik reinfeldt (1) Friends Arena (1) fujairah (2) fujairah 2011 (1) Fülöp (1) fürdőváros (1) fütyik a homlokzaton (1) gaustatoppen (1) Geocaching (1) Gerebengomba (1) giftampuller (1) glad påsk (1) golf (1) göran hägglund (1) Göteborg (1) grand hotel (1) Grå Ulv (1) grönfink (2) güreş (1) haga park (1) Hagymát hagymával (1) halász (1) haparanda (1) Harangvirág (1) hardanger (1) Harisnyás Pippi karácsonya (1) Hattyú (1) hattyútojás (1) Hellasgärden (1) helyből távolugrás (1) hiúz (1) hőlégballon (1) homoki futórák (1) horgászszerencse (1) hormontúltengés (1) hotdog (1) Hötorget Stockholmban (1) húsvét (1) Hűvösvölgy (1) hydro (1) Ibra (2) idill (1) írásos párnahuzatok (1) jägareförbundet (1) Jakab (1) järv (1) jäsicken (1) JoAnn Tan (1) joghurt (1) juan torriente (1) julbock (1) Kapros tökfőzelék (1) karácsony (1) karácsonyi kecskebak (1) Karácsonyi vásár (1) kárókatona (1) kenneth mcarthur (1) képek a stockholmi gastro nordic vásárról (3) képes riport egy repülőgép bemutatóról (1) királyi palota (1) Kolbulle (1) koldus (1) Kolmården (2) korcsolya (2) kőrisfa (1) kormorán (1) korv med bröd (1) kovács zsolt (1) kristdemokraterna (1) Kullarna (2) kulturhuset (1) kungsträdgården (1) kutyavásár stockholmban (1) l (1) lazacivadék telepítése (1) Lazac Salmo salar (1) Légyölő galóca (1) Lehel piac (1) Leo Messi (1) Libamáj (1) Lionel Messi (2) loppmarknad (1) lotta lundgren (1) Lóverseny (2) lóverseny (1) lubok (1) Luca napi körmenet (1) lunchtime (1) magasugrás (1) mandzsúriai dió (1) maraton (1) marhapörkölt (1) medve (1) medvék (1) méregampulla (1) Messi (1) metró (1) midsommar (1) Mitt kök 2012 (1) mókusfa (1) mona sahlin (1) Myrorna (1) Nagykovácsi (1) nationaldagen (1) nehézvíz (1) Neme Endre (1) Neymar (1) Neymar Kassai Viktor (1) niké (1) Nikon 1 v2 (1) nils ericson (1) nk (1) non violence (1) nordiska kompaniet (1) Nordiska Kompaniet (1) Norrhamnsbadet (1) norvégia (1) No Pants Stockholm (1) Nuorssjo (1) Nyár (1) nyerőcsont (1) nyúlfa (1) nyúlfüle gomba (1) Octocopter (1) olajbirkózás (1) Ölbad (1) Ölbadet i Stockholm (1) om jag var din hemmafru eller hur man får en vardag att smaka som en lördag (1) operatőr (1) Örkény (1) oroszlán (1) orosz népi grafika (1) öster malma (1) otidea onotica (1) ötödik nyári olimpia 1912 (1) Panírozott stockholmi tojás (1) Paradicsom (1) pelle bergström (1) Pepe (1) Pettson és Findus (1) Pick (1) pride 2010 (4) Rákóczy út (1) råsunda stadion (1) rjukan (1) Rókagomba (1) Ronaldo (1) royal wedding (1) rozsomák (1) Sagrada Familia (1) sakkozók a széchenyi fürdőben (1) San Sebastian (1) sara russell (1) sashimi (1) Second hand (1) signspottning (1) sirály (1) sivatagszafari (1) Skansen (1) skansen (5) skarv (1) skraken (1) slottslaxen 2012 (1) sollentuna (1) Startgép (1) Stockholm (9) stockholm (48) stockholmi metró (1) stockholmi nyári olimpia (1) Stockholmi tojás (2) Stockholmsmässan Älvsjö (1) Stockholm Jubilee Marathon 2012 (1) Stockholm Jubileum Maraton (1) stockholm marathon 2011 (1) stockholm marathon 2012 (4) Stockholm Marathon 2013 (1) Stockholm Maraton (1) stockholm stadion (3) Stockholm Today (1) stockholm zombie walk (1) strandélet (1) striptease (1) strömmen (2) Studentflak Stockholm (1) svante weyler (1) Svédország (1) Svédország - Argentina (1) Svédország - Portugália (1) svédország magyarország mérkőzés (1) sweden brazil (1) szalmakecske (1) szellemrák (1) széncinkék (1) szent györgy (1) szent iván nap (1) Szigettenger (1) Szitakötő (1) szitakötő (1) Szürke gém (1) Täby galopp (2) Taksim tér Isztanbulban (1) taltrast (1) Tamás (1) tavasz (1) Tavirózsa (1) tengeri pisztráng (1) tinnsjö (1) Tisza (1) toldi (1) torkosborz (1) török (1) török görög barátság (1) tüntetés (1) turdus philomelos (1) tyson gay (1) uborkasaláta (1) usain bolt (1) utcakép (1) utsättning av 8000 laxar i stockholms ström (1) vadkan (1) Vásárcsarnok (1) vasárnapi ebéd (1) västerbron (1) victoria (1) villacsont (1) villamos stockholmban (1) Vinterbad (1) Vízibalett (1) Waxholm (2) wolverine (1) yağlı (1) zebu (1) Zenekar a Skansenben (1) Zlatan (1) zlatan (1) Zlatan Ibrahimovic (2) zöldike (2) Zombie Walk (1) zombik (1) Zombik (1) zsonglőr (1) Címkefelhő

Hol van az a nyár...

2011.12.27. 08:44 :: skandikamera

 

  

 

 

 

 

 

129 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://skandikamera.blog.hu/api/trackback/id/tr163498230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spájzcetli 2012.01.01. 11:41:36

Sikeres, boldog évet mindannyitoknak!

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.02. 12:14:06

Szép napot!

Süt a nap, világos van - utolsó napok egyike, amikor napfényt látok. Kezdődik a meló :)
Azért vártam már egy kicsit.
Olyan jó volt lustizni a szünetben. Nem is tudom, mikor volt utoljára, hogy nem kellett határidőre dolgoznom. Még az ebéd is délután háromra készült el :)

Mi itthon voltunk, Neoex meg én. Eszegettünk, megittunk két pohár pezsgőt összesen, beszélgettünk, meg egyebek :)

Nektek miként telt a szilveszter estétek?

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.02. 15:25:00

Elnézést a késésért, lemaradtam... Igazolt hiányzás: unokás (nem Nokiás :-) buli. csatlakozom minden kívánsághoz, amit itt olvastam.

Egyebekben:

Félkövér (írásjel - angolul)+ japán táblás játék ottani írásirány szerint;

You tükörből;

Leszállított É hang + 10 (angolul) + 2 (franciául) + tárgyrag :-)))

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.02. 15:49:08

Szép Új Évet Mindenkinek!

Nálunk is hét ágra sütött ma a nap. :)
Kellemes, csendesnek mondható szilveszteri mulatságban voltunk. A barátnőm kisfia Marci és Trisztán vitték a prímet a táncparketten, minket is alaposan megtáncoltattak! :))

Tegnap csöndes, de aktív főzőcske volt, muszáj volt befejezni az újévi ételeket ...

Ma poszt írás volt, és mindjárt állok neki a palacsinta sütésnek! :)
Pusztán azért van szusszanásnyi időm, mert Trisztánt elvitte a férjem az Aquaticumba, viszont holnaptól iskola ... vissza a régi kerékvágásba. Azért már ideje magunk mögött hagyni a lazítást ... túlságosan hozzá lehet szokni! :)
Most már hellyel-közzel leszek, remélem újra összegyűlünk, mind! :)

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.02. 17:55:15

@Mormogi Papa: Boldog új esztendőt, Neked is!
@nemvagyokmesterszakacs: Persze, összegyűlünk. Nekem már ma kezdődik az iskola, nemsokára indulok :)

Attilajukkaja 2012.01.02. 19:18:04

@skandikamera:
Mi is koszonunk mindent!
...
Az elso kepen nem te vagy egy regi felvetelen? Felismertelek a frizuradrol!!!! :o)

Ha megsem te vagy, akkor lehet, hogy engem fotoztak le annak idejen. Eppen ilyen jo kis csulkeim voltak.
De hol van az a nyar? Hol a regi szerelem?
De varj, mig felkel majd a nap:
indavideo.hu/video/Torocsik_Mari_es_Garas_Dezso_-_Varj_mig_felkel_majd_a_Nap

spájzcetli 2012.01.02. 22:49:38

@Attilajukkaja: ....köszönöm!...
Garas Dezső nem halt meg -csak hosszabb időre visszavonult!-; hajdani nyaraink emléke szemernyit sem halványult; a (régi?!) szerelmeink is örökre velünk vannak...
...köszönöm, Jukka!...

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.03. 09:23:10

Dezső Bátyánk is belépett a legjobb társulatba... bár a jutalomjátékukat csak később élvezhetjük.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.03. 18:19:29

Mit mondjak, nem volt könnyű az "átállás" ... :) Annak ellenére, hogy már nem volt a kezem ügyében (nem akartam azt írni, hogy a lábam alatt:)) a két gyermek, nem voltam valami szapora. Ráadásul valami becsípődhetett a bal csípő ízületemnél, mert néha csillagokat látok ... Nem is tudom, hogy vonjak-e le valami messzemenő következtetést az egész évre vonatkozóan ebből?! :))
Én most ilyen prózai gondokkal és gondolatokkal küzdök ...

Attilajukkaja 2012.01.03. 19:00:44

@spájzcetli:
Orulok, hogy mast is megerintett a dal, az eloadok,...nem csak engem.

"(régi?!) szerelmeink is örökre velünk vannak"
Ez nagyon igaz!!!!

Sosem vagy egymagad, csak túl kicsinyke vagy,
Várj, míg felkel majd a nap!
Tudod, nincs mennyország, de minden síron nő virág,
Várj, míg felkel majd a nap!
Ezért együtt leszünk, míg végtelen az éj,
Együtt, míg a nap utoljára kél,
Együtt mondjuk annak, ki még fél:
||: Te csak várj, míg felkel majd a nap! :||

@nemvagyokmesterszakacs:
Ajaj! Egyszer nekem is volt isiaszom: a gerinc also reszen, a lumbaris szakasz alatt csipodik be az ideg es begyullad. A lumbago a derek kornyeken faj, az isiasz pedig a csiponel es az alatt. Gyulladasgatlot es fajdalomcsillapitot kell/lehet ra szedni, de a legbiztosabb, ha kifekudjuk. Fekvesnel a csigolyak ellazulnak, a becsipodes megszunik. Ket-harom nap fekves csodat tud tenni! Ha nincs ra mod, akkor lassabb a felepules. En ket hetig labra sem tudtam allni, ezert nalam nem volt kerdes, hogy fekszem-e vagy sem. Ovni kell a gerincet a hirtelen jott tul nagy terhelestol. Jobbulast!

Zuzuka 2012.01.03. 19:20:37

Boldog új évet mindenkinek!!!
hol van már az a nyár?:)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.03. 21:29:21

@Attilajukkaja:
Nekem is nagyon tetszett ez a dal, szerintem mindenkit megérint.
Az igaz szerelmeink biztos is, hogy velünk maradnak ... hát sosem vagyunk egymagunk! :)

Köszönöm az együttérzést, de ennyire nem gáz a helyzet. Amikor fáj, akkor igen, de szerencsére csak időnként nyilall belém a fájdalom.
Nem merem kimondani, hogy talán öregszem?! :))

Attilajukkaja 2012.01.04. 09:57:03

@nemvagyokmesterszakacs:
"szerintem mindenkit megérint"
Valoszinuleg igy van. Remelem, hogy igy van! :o)

"Az igaz szerelmeink biztos is, hogy velünk maradnak"
Velem meg a nem igaziak is itt vannak ;o)

"ennyire nem gáz a helyzet"
Igen, ez kiderult szamomra. Az en esetem eleg durva volt (morfin tartalmu tablettakat irt ki az orvos), azota nagyon odafigyelek, milyen pozituraban emelek es mekkora sulyt. Nem is volt gondom az eset ota (15 ev). Tulajdonkeppen csak azert irtam le az egeszet, hogy ha hajlamos vagy ilyen gerincbantalmakra (es melyikunk nem az?), akkor figyelj oda a terhelesre. Azt nem irom, hogy fekudd ki, mert teged ismerve, annal porgosebb vagy, minthogy ilyen "aprosaggal" 24 oran keresztul a'gyban maradj :o)

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2012.01.04. 12:27:50

Kicsit megkésve, de annál nagyobb szeretettel kívánok minden jót az új esztendőre az összes ide látogatónak, és a bloggazdának! :)
Falusi búcsúk nekem is szép emlékek, fiú unokatesók mellett nekem a körhintán általában az jutott, hogy együtt beültünk a pörgős bigyóba, amit ők hajtottak, természetesen a nagy körhinta forgásirányára ellentétesen, és még véletlenül sem fordítottak az irányon, én meg hátradőlve élveztem a lebegést. :)Imádtam a szappancukrot, a medvecukrot, a ragadós törökmézet, krumplicukrot, vattacukrot, mindegy, mi volt, csak ragadós legyen, és jól össze lehessen vele maszatolni magam, ne lógjak már ki a sorból. :)
Lánchinta örök kedvenc, maga a szabadság megtestesülése!
Jópár évvel később kipróbáltam a vursliban egy olyan kétszemélyes kapszulát is (naná, hogy egyedül), ami 3 tengely mentén forgott. Aalaposan kék-zöldre vert, ahogy csapódott mindenfelé, mert ugye két test súlya máshogy hatott volna rá, mint az enyém egyedül, így a legtöbb időt fejjel lefelé beragadva töltöttem, majd hirtelen felindulásból lendületet véve pörgött párat, nem komótosan, kiegyensúlyozva tekergett. Azért nem volt rossz, újból felülnék rá! :)
Engem inkább az első kép fogott meg amúgy, de azt hiszem, erről csak álmodozhatok, ha régi nyarakon nem igazán volt ilyen, ezután már kevés az esély rá (ki a fene tud ilyen fájós derékkal felkelni a földről?!?).

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.04. 12:48:22

Az árgyélusát! Valamit tenni kell ez ellen; mert ami fáj, az már nem "derék" :-)
Vattacukor: franciául "Barbe à papa" azaz a papa szakálla - avagy szakáll papa módra :-)
A törökmézet sosem kedveltem - nehezen jött ki az ember foga közül. Gyakran idézem viszont manapság a Pál utcai fiúk egyik mondatát ezzel kapcsolatban...
"Az olaszt most már szemtelenné tette az üzleti siker. Vigyorogva szólt:
- Hát most drágább, hát most kevesebb."
Érdemes elővenni és végigolvasni ezt a rövid részletet a regény elején - felér egy közgazdasági tanulmánnyal - fiataloknak. Ezt annak idején csak azért nem vettük észre (néhányan), mert a közgazdaság törvényeit időlegesen kiiktatták a Népi Demokráciában - ami igazából nem volt se népi, se... de ez már más történet.
@Enchantée: Szappancukorról még csak nem is hallottam ! Krumplicukorból viszont ettem még háború előtti (!!!) ízesített, színezett táblát néhányat. Az jól esett :-) A szőlőcukrot és a Dianás cukorkát (meg a pisztáciát :-) ki ne hagyjuk !

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2012.01.04. 12:54:30

@Mormogi Papa: Szappancukor egymás után volt csíkba feltekerve, mint a halls cukorka, csak ez kerek volt, és a közepén homorú, mintha bemélyítette volna az ujjad, ahogy megfogtad. Létezett mindenféle gyümölcsös ízben...
Az a baj gyerekkorom ízeivel, hogy semmi sem az igazi már, sem a Dianás cukorka, sem a krumplicukor, sem a szőlőcukor, sem a medvetalp (régen volt gyümölcsös csík is, annak nem tudom, mi volt a neve), pedig ezeket mind lehet még ma is kapni. Legnagyobb csalódás a Melódia szelet volt, amit aranyárban árulnak manapság, de meg sem közelíti azt az elraktározott régi ízvilágot...
Pisztáciához csak felnőttfejjel jutottam, de ha mivel macerás a pucolása, akkor már inkább kesudió. ;)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.04. 13:35:54

@Enchantée: Igen, volt több cégtől is próbálkozás a Melódia szelettel - volt köztük egészen jó közelítés is... Az eredeti öntőformát igyekeznek imitálni, néha más néven árulják...
Apropos, hová tűntek a régi "Tibi" öntőformák? Jellegzetes táblákban árulták, amik szerintem még 45 előtt készültek. A név is latin eredetű, azt jelenti: 'neked'.
Lásd: "Hodie mihi, cras tibi" - ma nekem, holnap neked...
Volt még sokféle, amit csak a Herbáriában lehetett venni: Ánizshajó, Szalmiákos, Pemetefű és társaik. Régebben pedig a szüleink emlékezetében élő cukorkák :-)

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2012.01.04. 15:57:49

@Mormogi Papa: Tibit ma sem szeretem, akkor már inkább a Boci, meg régen a Szerencsi, meg az Afrikana. Sőt, volt a nevemmel fémjelzett sárgabarack ízesítésű csokiszeletke is, az is finom volt...
(Na, sikerült előhozni Gombóc Artúr emlékeit, csak úgy özönlenek!)
Életem első igazán különleges és márkás csokija egy tábla Sarotti volt, azt nagy beosztással fogyasztottam. :)

Attilajukkaja 2012.01.04. 16:18:23

@Enchantée: @Mormogi Papa:
Sokadszorra is koszonom az ujevi jokivansagokat!

"ki a fene tud ilyen fájós derékkal felkelni a földről?!?"
Aki odaultetett es a vegen felhuz!!!!

"Falusi búcsúk nekem is szép emlékek"
Az en gyerekkoromban meg fakanalat is arultak, amivel a fiuk a lanyok fenekere soztak :o) Nagyon oda kellett figyelni, hogy ezt elkeruljuk!

"Lánchinta örök kedvenc"
De mennyire! A hinta is, a film is!
A szappancukrot en sem ismerem, de a bucsuban egyik edesseget sem szerettem.Talan a Dianat. Azt igen :o)
De selyem-, vatta-, krumpli- vagy medvecukorral, bocskorszijjal, felfuzott szines mezespuszedlivel ki lehetett volna uzni a vilagbol! A tukros mezessziveket viszont szivesen nezegettem :o) Olyan sziiiipek voltak! A masik dolog, amit szerettem, a Fiam altal emlegetett kakasnyaloka. Azzal jol elvolt a magamafajta egy darabig :o))))

"Az olaszt most már szemtelenné tette az üzleti siker. Vigyorogva szólt:
- Hát most drágább, hát most kevesebb."
Ez igy most nem nagyon jon at. Konteksztusba kellene helyezni.

OFF. Ma reggel a radioban mondtak, hogy Olaszorszag legnagyobb, legeredmenyesebb vallalkozasa a maffia. Pontos adatok/kimutattasok is vannak a forgalmukrol: ez alapjan ok a legnyeresegesebbek es a legtobb "dolgozot" foglalkoztatjak az orszagban. Ez elkepeszto! Nem?

A Melodia melyik volt? Ami mandulaformat imitalt?
En a pici bocicsokikra emlekszem. Havonta ha megkivantam egyet (?). A kedvencem a malna savanyucukorka volt. Az alakja egy malnaszemre hasonlitott es lassu szopogatas utan az ember a nyelve hegyere huzhatta. Talan ezert szerettem annyira. A dunakavics,a zizi es a francia drazse sem tartozott a kedvencek koze, de a ragacsos frutti, az igen!!!! Az is a fogak koze ragadt, de aztan onnan is kiolvadt (mint a katicabogar a malomko alol!). Mmmmmmm!
A pemetefu cukorkanak fura ize volt, de nem volt rossz. Igaz, jo sem :o)

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.04. 19:38:08

Szép estét!

Gyorsan elolvastam az emlékeiteket, szívesen nosztalgiáznék, mert sok egyező élményünk van, ahogy látom.
De: édes kötelességekre készülök - könyvbemutatókra :) Ma is volt egy, most értünk haza Paksról. Egy óra múlva pedig indulok dolgozni :)
Hihetetlen a felénk áradó szeretet. Ha nem emelne fel, teljesen megsemmisülnék az érzelemáradattól :)
Bocsánat, nem dicsekvés, hanem csak a boldogságom megosztása Veletek, kedves barátaimmal :)
Az mondjuk nagyon vicces volt, amikor az egyik tv-riporter nem tudta kimondani a könyv alcímét, a magam bronchitises Mardel stílusában jókat rötyögtem. Úgy ötödszörre kihagytuk a felvezetésből :D

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.04. 19:42:09

@Attilajukkaja: A kontextus: "az olasz" a középiskolából kijövő diákok útján árulja a portékáját: a törökmézet, a diákcsemegét - és ki tudja, mit még. Mivel a tanári kar az "ifjúság mételyét" látja benne (óh, mi boldog kor lehetett az, mikor a métely még cukorka volt! :-))) és ki akarja tiltatni az utcából ő - vesztét érezvén - egyik napról a másikra duplájára emeli árait, hogy "csökkentse a veszteségét." Mikor Csele (nem hallgat Gerébre, aki azt tanácsolja, hogy vágja a cukorkák közé a kalapját, igaz: nem gyávaságból, csak a kalapját félti :-) - Gerébet viszont Boka fogja vissza) megadóan előveszi a két krajcárt egy helyett, az elszemtelenedő árus kis bárdjával jóval kisebb "szilánkot" hasít le a tömbről, mint azelőtt. Csele méltatlankodására válasz a fenti mondat...

@Enchantée: Nekem a keserű Tibi volt a legjobb, meg a Szerencsit is kedveltem. A Boci csak az újabb időkben lett jó, főként a "százalékos" és a töltött változatok. Az Afrikana az nem csoki - az "nugát" :-) Néha kaptam olyan apró, fél levélbélyeg méretű Boci szeletet - azt mindig eltettem a rosszabb napokra, néha meg is feledkezve róla :-)
Gombóc Arthúr forever ! (Or for President - jobban járnánk :-)
Attilajukkaja: A Melódia négy részre osztható rúd formájú, minden "szelet" dísze egy stilizált mogyoró. Nem egyformák! A szelet alja ostya, a töltelékben "nyomokban" mogyoró is található :-)
A Frutti és a Dunakavics jól esik még ma is (bár nem egészen olyan,és utóbbit már nem nálunk gyártják :-( ) viszont a Franciadrazsé megosztott, a Tiszakavicsot nem kedveltem :-P

Attilajukkaja 2012.01.04. 23:44:47

@Mormogi Papa:
Koszonom a kontextust (iksszel!). Igy mar ertem a dolgot :o)
Melodia mogyoro formaju volt? En mandulanak hittem. De annyira nem voltam edessegorientalt gyerek, hogy oda sem figyeltem rendesen. Az eretlen sargabarack akkoriban jobban izgatta a fantaziamat :o) Sokat zabaltam belole (a szomszed fajarol) es soha semmi bajom nem lett tole. Pedig allitolag kellett volna :o)
A mai edessegek kozul neha eszem egy-ket szem gumimacit. Abbol is a citromsargat kedvelem :o)
Regrol meg a Melba szelet ugrik be.

@fiam:
Gratula! Meg mindig logsz nekunk egy beszamoloval! Lagalabb a blogodon megirhatnad az elmenyeidet.

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2012.01.05. 07:48:22

@fiam: Édes teher ez most gondolom, sok ilyenben legyen még részed! :))))
@Mormogi Papa: Szeretném a keserű csokit, csak nem bírom. :(
A régi Fruttihoz hasonlót nemrégiben találtam, valami gagyi Mikulásos csomagolásban, de az az íz, nyammmmmm! :)
Kavicsok, drazsék tekintetében visszafogott voltam, ámde a Törökmogyoró! Ami az amerikai mogyoró volt tejszínes bundában, tejcsoki bevonattal, ha jól emlékszem.
@Attilajukkaja: Nehogy azt hidd, hogy én folyamatosan csokit kajáltam, csak mindig is szerettem az édeset (sajnos). Amúgy gyümölcsöket is imádom, töménytelen mennyiségben! (Mondjuk éretten...) ;)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.05. 12:09:05

@fiam: Bocsánat, tegnap valahogyan nem jelent meg a kommented, Jukka kérdése után egyből a válaszomat láttam, aztán leálltam... Örülök,és a "bronchitises Mardel" is megmosolyogtatott. "Mardel, csinálj már valamiiiiit!!!" :-)))
@Attilajukkaja: @Enchantée: Köszönöm az édességorientált válaszokat :-) A sárgabarackot jelenleg aszalt formában kedvelem leginkább, régebben éretten jött be. Valamiért elég kevés gyümölcsöt eszem, és tejet (tejeskávét, kakaót, stb.) szinte soha. Úgy érzem, nem esik jól. Tejföllel, túróval, sajttal semmi gondom :-) (Még a Joghurt és a kefir is belefér.)
De hogy ne maradjunk hazai talajon: a külföldi édességek közül is változott némelyik. A Haribo-féle gumimaciknak más a kinézete és az íze is - bár azért nem volta oda egykor. A PEZ cukorkák se olyanok - bár ez tán előny. Viszont az adagolóik sokkal rosszabb minőségűek! Van egy majdnem 50 éves példányom ami tökéletesen működik - az újak pedig "alapból" se működnek úgy...
A törökmogyoró (ahogyan én ismertem) inkább bokron nőtt (mókus) mogyoró volt keserű csokiban - bár lehet, voltak tej változatok is. De jól esett a csokimázas mazsola is :-)
Hogy a "puha" édességek közül milyenvolt régen pl. a MOAM, azt nem tudom - manapság nemigen ízlik Frutti helyett :-( A "pillacukor" se jön be - egyesek sütik a tűz felett, még nem próbáltam.
A Jukka említette Málna savanyúcukor vége mindig felsértette a szájpadlásomat vagy a nyelvemet (vágott!) de nem volt rossz különben :-) Manapság is látok néha diszkont édességboltokban, de nem vettem belőle. Viszont a "Lengyel tehenes karamella" nagy kedvenc volt - később az Ír Whiskey-s is, ami a szemet megfogó ám egyszerű csomagolásban, "eredeti háziiperi termék"-ként kapható:-) (Bár a nálunk készült áruk is ilyen reklámot kapnának...)

Attilajukkaja 2012.01.05. 13:05:17

@Enchantée:
En szerencsere sohasem voltam edesszaju. Viszont minden mas "szaju" vagyok. Imadok fozni es enni is :o)

@Mormogi Papa:
"és tejet (tejeskávét, kakaót, stb.) szinte soha. Úgy érzem, nem esik jól."
Mit mondjak? Biologiai szempontbol ez a normalis. Az erlelt tejtermekeket pedig mar reszben feldolgozta helyetted masvalaki, ezert azokat konnyebb megemeszteni.
"A törökmogyoró (ahogyan én ismertem) inkább bokron nőtt (mókus) mogyoró volt"
Ez igy igaz. Magyarul az a torokmogyoro. Ettol meg persze nevezhettek igy annak idejen egy foldimogyoros edesseget is ugyanigy. Fantazianev.
A malyvacukor vagy "pillecukor" sutese is egy angolszasz vagy amerikai (?) szokas. Mint a pulykaeves vagy a Halloween. Nem tul reg gyuruzott be hozzank. Gyekeknek valo :o)
"Manapság is látok néha diszkont édességboltokban, de nem vettem belőle."
Ah, jol tetted! Szar. De lehet, hogy annak idejen is az volt??? :o)
""Lengyel tehenes karamella" nagy kedvenc volt"
Nekem az is tul nyulos es edes volt. De nagyon emlekszem ra :o)
retrogastro.blog.hu/2010/03/08/boci_karamella
(Ez amugy is egy erdekes blog. Sokaig el lehet kalandozni rajta!)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.05. 13:50:23

@Attilajukkaja: Köszönöm, a mályvacukor szó nem jutott eszembe - nos, az volt Édesapám kedvence valamikor, de csak egyszer láttunk belőle Felvidéken, nálunk már nem árulták. Megkóstoltam: finom volt, de nem kötött le igazán :-)
Viszont annak a "pillacukornak", amit most árulnak itthon amerikai mintára - nos, annak semmi köze hozzá! Se állagában, de főképpen nem az ízében!!!

spájzcetli 2012.01.05. 13:52:52

@Attilajukkaja: @Mormogi Papa:
Bocsánat az ellenvetésért, de a törökmogyoró nem fantázianév és nem bokron terem, hanem egy gyönyörű, kúpalakú fán. (Metszeni tilos, így tartja meg elegáns, méltóságteljes alakját!) Mindezt nem a wikiből tudom, ugyanis mindennapi, személyes kapcsolatot tartok egy magam ültette „példánnyal”. :) Most virágzik, lógincás fürtökben. Szép termés igérkezik – nem is csoda!, én nevelem, viselem gondját kicsiny, vessző-karcsú korától… :)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.05. 14:07:26

@spájzcetli: Igaz, mindazonáltal e néven valóban forgalmaznak "édesipari terméket" :-) Nem ez az egyetlen eset,hogy valami másvalami nevét kapja meg a honi kereskedelem jóvoltából :-(
@Attilajukkaja: A Melba szelet igen érdekes elméleti gasztronómiai szempontból :-) Volt egy idő, amikor a filmesek között az a mondás járta: "Előbb-utóbb minden szobor megmozdul!" Valóban így volt, egy időben éppen a zeneszerzők voltak (mű)soron.
Részforgatott nálunk egy ausztrál sorozat (később le is adták valami lehetetlen kora délutáni időpontban - videomagnónk még nem volt) ami éppen Melbáról szólt, lévén Ő Ausztrália legfőbb zenei nevezetessége. Nem zeneszerző volt, hanem énekesnő, aki Európában is hódított. Ezért neveztek el róla egy (nem kis csokit, dehogy!) fagylaltot! Tessék megnézni a "Pèche Melba" címszónál :-) Az első sznak megfelelően félbevágott (felezett, hámozott :-) őszibarackkal a tetején felszolgált vaníliafagylalt-költemény (a Wiki szewrint málnaöntettel...).
en.wikipedia.org/wiki/Peach_Melba

Attilajukkaja 2012.01.05. 14:10:20

@Mormogi Papa:
Igazabol se a malyvacukor, se a pillecukor izet nem ismerem, csak azt tudom, hogy a marshmallow-t annak forditjak itthon.
Es miert pont annak az ize maradt volna a regi? ;o)

@spájzcetli:
Arra gondoltam, hogy a tejcsokis foldimogyoronak adhattak annak idejen a Torokmogyoro fantazianevet. Amelyikrol Santi irt.
Nalunk is volt tobb bokor torokmogyoro. Jo nagyra megnottek, de fanak sohasem neveztem volna oket. Es valoban februar kornyeken viragzott, ami szamomra mindig is egy nagy talany volt. Miert pont telen?
Nalunk is nagyon sok termett rajta, de mindig versenyt kellett futnunk a mokusokkal. Altalaban fele-fele aranyban szureteltuk le a termest :o)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.05. 14:12:36

A feltalálója is megérdemel egy tekintetet - magyarul is szeerepel:
hu.wikipedia.org/wiki/Auguste_Escoffier

Attilajukkaja 2012.01.05. 15:10:24

@Mormogi Papa:
Koszonjuk a linkeket! Erdekes volt megtudni, hogy Ho Si Minh cukrasznovendek volt Escoffier kezei alaltt Parizsban :o)
(Eddig csak azt tudtam, hogy Parizsban tanult.)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.05. 17:00:50

@Attilajukkaja: Ez tényleg jó, nem volt időm az egész szócikket végigolvasni :-)
Akkor még kevésbé értem, miért az Egri Tanárképzőt nevezték el róla annó... :-P
A párizsi éveiről is volt szó egy filmben, amit a vietnámi követség vetített le nekünk "hálából" mikor még a BEAG-nál dolgoztam... Merthogy oda is szállítottunk hangtechnikai termékeket. Meg pl. amit a SzU-ban már kiszuperáltak, pedig működőképes volt, azt nekik adták - például rádióállomáshoz bemondói- és zenei keverőpultokat, erősítőkereteket, miegymást.
Rövidre fogva: a legjobb az volt, hogy a Párizsban felvett francia nyelvű riportokat vietnámi felirattal vetítették - azóta tudom, annyi mellékjel egyetlen karakteren biztosan nincsen más nyelvben :-))) Volt olyan karakter, amire öt mellékjelet is tettek! Igaz, úgy hallottam, nem mindegy a kiejtett hang magassága, időbeli lefolyása (erősödő-gyengülő) de a szótag lejtése sem...

Attilajukkaja 2012.01.05. 17:22:54

@Mormogi Papa:
"miért az Egri Tanárképzőt nevezték el róla annó"
Valoszinuleg azert, mert akkoriban baromi szolidarisak voltunk Vietnammal. Kapora jott a neve. Amugy pedig Ho Si Minh is egy tanito volt, nem?

A vietnami nyelv tonalis, vagyis valoban sokat szamit a hanglejtes (akarcsak a kinaiban). Es latin betukkel ezt tenyleg nem lehet maskepp visszaadni, mint ahogy ok teszik. Ha a franciak nem toltenek ott egy csomo idot, a Vietnamiak ma is kinai karaktereket hasznalnanak, mint annak idejen az egesz regio. A japanok, mongolok es a koreaiak (meg masok is) kitalaltak ugyan egy sajat irasmodot, de a kinai jelek nagy reszet meg ma is mindenki megerti, mert az a kozos "nyelvuk". Latin betuket nem sokan hasznalnak :o)

spájzcetli 2012.01.05. 18:51:38

@Mormogi Papa: "Nem ez az egyetlen eset,hogy valami másvalami nevét kapja meg a honi kereskedelem jóvoltából :-("
...Karácsony előtt történt: egy itteni nagyárúház pénztárpultjánál a kosaram tartalmának darabjait vonalkód-olvassa a pénztáros kisasszony. Utólsó tétel a kódcetli nélküli, néhány gyönyörű salátacukkíni. Kézügyben lévő mérlegére helyezi és a kódszámot keresve megjegyzi: - Hmmm! Ma milyen helyrekis kígyóuborkáink vannak! - Én igyekszem helyreigazítani, hogy ez cukkíni... Megvető, lenéző fölénnyel válaszolt: - Nehogy má' egy gyakorló háziasszonyt okítson!...
Ráhagytam, de egyébként sem "erősségem" a nőkkel szembeni bizonygatás... Ha a történések financiális hozadékára fókuszálok -és nem arra, hogy igazam legyen-, végül is egyharmad áron jutottam a cukkínihoz... :))

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.05. 20:21:32

@Attilajukkaja: Valóban megértik egymást - írásban legalábbis. De beszédben egészen más a helyzet. Jómagam nem sokat értek hozzá, a távolabbi (nekem nem vér szerinti) családtagok között akadt sinológus. A dolog úgy áll, hogy a kínai televízióban egyes adásokat feliratoznak - kínai karakterekkel, hogy mindenki megérthesse :-)
A hetvenes évek végén viszont a feliratozó technika a filmek esetében a "beütés" volt. Egy gépezetbe berakták a karaktereket és egyszerűen a megfelelő számú képkockába (a szöveg hosszától függően, 24 kép/mp alapon) belenyomták a fém betűket. Ezért látszott vetítéskor olyan "térhatásúnak" a szöveg :-) A mellékjeleket néha utólag egészítették melléjük-alájuk-föléjük. Íg sokkal kevesebb karakterrel dolgoztak, mint akár egy "egyszerűsített" kínai írógép a mag circa 3000 jelével :-)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.05. 20:38:58

@spájzcetli: Gratulálok a szerencsés tévedéshez :-) Az "önérzetes" hozzá nem értő meg nem újdonság nekem sem :-P
(Ámbár ez a két "tétel" meglehetősen hasonló kinézetű - kívülről :-)))

Attilajukkaja 2012.01.05. 23:06:35

@Mormogi Papa:
Viszonylag gyakran jartam az elmult evekben Kinaban. Valoban ugy van, ahogy irod. Es meg most is feliratozzak a TV adast. A kinai irasmod eppen azert maradt fenn, annak ellenere, hogy nem konnyu megtanulni, mert annyi nyelvjaras van abban az orszagban, hogy keptelenseg lenne maskepp kommunikalniuk egymassal. Hiaba a mandarin a hivatalos nyelv, rengetegen nem beszelik. Es meg a kulfoldiek kozul is sokan megertik a kinai irast. Milyen praktikus, mondana Moricka :o)

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.06. 14:19:29

@Attilajukkaja: Úgy érted, hogy közben izé... lgetik a Népet is? :-P

Nem tudok róla sokat, de úgy hiszem, foglomjegyeket használnak, ha úgytetszik, hieroglifákat. Illetve néha azok kombinációját, ami lehet olyasmi, mint a szótagírás - mely esetben már nem mindenki ejtené ugyanúgy. Mondjuk ha egy magyar építész nevézt kellene leírniuk - ami nem is lehetetlen; úgy tudom, Sanghaj (sokféleképpen írják át :-) jókora részét magyar építész tervezte. Csak idehaza nem ismerik eléggé :-(
www.mult-kor.hu/20091104_egy_magyar_epitesz_sanghaji_kalandjai

Attilajukkaja 2012.01.06. 15:27:54

@Mormogi Papa:
Sanghajban magam is megneztem Hudec epuletetit. Nem volt nehez, hiszen elso szamu turisztikai latvanyossag a regi sanghai korzo. Visszas erzeseim voltak, ugyanakkor buszkeseggel toltott el, hogy valahol ehhez is kozunk volt ;o)

A kinai iras valoban tobb, mint egyszeru kepiras. Naluk is vannak "szotagok", csak eppen kulon karakterekkel jelzik oket. Mint nalunk pl. a napnyugta. Van egy karakter a napra es a nyugvasra is. De mindkettonek tobb jelentese is van. A nap lehet egy egitest vagy egy napszak, a nyugta pedig egy bolygo eltunese a horizont mogott, egy lelki megnyugvas, vagy egy szamla a boltostol. Hogy a napnyugta nalunk nem a boltos utolso szamlajat jelenti a zaras idejen, hanem valami mast, az csak egy tarsadalmi konszenzus miatt alakult igy, nem egy filologiai dontes volt. A kinai nyelvben is sok jelentese lehet egy "szotagnak", vagyis egy osszetett karakter azt jelenti, amit eppen kiraknak vele/belole. Megallapodas kerdese.
Viszont mindenki maskepp ejti, mert eppen ez a lenyege a jelbeszednek. Nem lenyeges, hogyan mondod ki, mert a mellkashoz szoritott okol mindenhol azt jelzi, hogy "koszonom" (vagy valami ilyesmit) :o)
Kinaban az irastudas valahol 1500 karakternel kezdodik, de ha megkerdezel egy tanult embert, hogy hanynal tart, a valasz altalaban az, hogy fogalma sincs. Nekem 3500 es 6000 korulire saccoltak a tudasukat az emberek, de ugy szurtem le, hogy ez a szam csak a szerenysegukon vagy a nagykepusegukon mulott. Igazabol senki sem szamol utana :o)))
Nagyon erdekes vilag ez a karakteriras. Sokban kihat az emberek gondolodasmodjara is. Pl. abban, hogy egy kinai diak memoria kapacitasa sokkal nagyobb, mint egy "nyugati" diake. Nem elemez, nem gondolkodik, de memorizalni baromira tud, mert mar pici kora ota gyakoroltatjak vele. Bizonyos tantargyak eseteben ezert a kinaiak sokkal jobban teljesitenek az europai/amerikai egyetemeken, mint a helybeliek. Amikor pedig kikerulnek valamilyen munkahelyre, rosszul teljesitenek, mert se az oktatasi rendszeruk, se a konfucianus filozofiajuk nem koveteli meg toluk az onallo gondolkodast. De ez mar egy masik poszt temaja lenne...:o)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.06. 15:59:18

@Attilajukkaja: Jaj, most nagyon érdekeseket írtál! :)... nekem ez kínai! :P

Tényleg nem sokat tudok a sem a kínai, sem a képírásról. Viszont, éppen ma posztoltam chili con carne-t és bár ez nem egy autentikus mexikói étel, mégis a mexikói élményeim jutottak róla eszembe. Írtam is róla pár szót a posztban :)
A maja piramisok lábainál megérintett egy másik kultúra szele ...
Én egyszerűen látom a világot, azt gondolom, hogy mindig a környezetünkhöz és a korhoz kell alkalmazkodnunk, amiben élünk, így nagyon nehéz az emberiség egyedeinek intelligenciáját vagy tudását mérlegre állítani.
Egyébként valahol ez jön ki a "mondókádból" is, hogy nagy átlagban a megszokott elvárások szerint teljesítünk. Egy idő után ez biztosan genetikusan is rögzül.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.06. 16:23:37

@Attilajukkaja: "nem elemez, nem gondolkodik - memorizál"
Ez akár az egész társadalmi rendszer lényegének rövid és frappáns megfogalmazásaként is felfogható. De nem biztos, hogy még most is igaz :-P Különben honnan lenne az a sok milliomos (nem Yüanban vagy miben) kínai... Meg a felfutóban lévő luxusautó kereskedelem arrafelé.
Azért némi memoriterre itthon is szükség lenne - de nem olyanra, amilyen egykor Romániában volt az orvoskari felvételin.
Úgy mondták (volt ot orvos rokon), hogy pár könyvet kellett memorizálni, és a felvételin azt mondták: írjátok le az X könyvnek a 374.-ik lapját. Ha agy vessző hibádzott a szövegből, vagy pont állt helyette - az már hibapont volt. (Bár jómagam nem felvételiztem ott...)

Attilajukkaja 2012.01.06. 16:55:22

@nemvagyokmesterszakacs:
Ez a hozzaszolasod most kulonosen jol esett, mert azt hittem, eltuloztam az elozo beirasomat. Tulsagosan is tudalekos voltam.

"A maja piramisok lábainál megérintett egy másik kultúra szele "
Ha nem jartam volna ott, akkor is tudnam, mirol beszelsz, mert ez a fajta szel ott erint meg, ahol lelkileg fel vagy ra keszulve. Es ez akar Lachazan is megtortenhet. De egy teljesen mas tortenelem es kultura jobban arcon csapja az embert, mint a helykozeli. Nagyobb a relevacios ereje. Ez tuti! Foleg, ha egy olyan monstrum tornyosul elotted, mint a Hold vagy a Nap piramisa (en meg is masztam!). Nem irod, hogy konkretan mit ereztel, de en azt, hogy mennyire picinyke es jelentektelen vagyok, es milyen halas vagyok, hogy a magyarok, mint olyanok, meg mindig fennmaradtak. Es egy picit azt is ereztem, hogy talan nem is olyan rossz dolog magyarnak lenni,...de ezt mar a zuhany alatt gondoltam vegig a kenyelmes szallodai szobankban :o)

"Én egyszerűen látom a világot"
Akkor biztosan jol is latod (?). A lenyeg, hogy mindenki ugy latja: egyszeruen, akarhogy csuri es csavarja is a dolgokat. Csak nem mindenki ismeri ezt el!

"mindig a környezetünkhöz és a korhoz kell alkalmazkodnunk, amiben élünk"
Amen!
A zold kornyezetunkhoz illene elkezdeni alkalmazkodni. A politikai kornyezetunket pedig nem lenne szabad semmibe venni, mert nem mi szartuk Europat. A hangnem es a stilus nem biztos, hogy egyezik azzal, amit jomagam is kepviselnek, viszont huen reprezentalja a lelkiallapotomat :o)

"átlagban a megszokott elvárások szerint teljesítünk. Egy idő után ez biztosan genetikusan is rögzül"
A genetikai rogzulesben nem vagyok biztos, mert akkor ez a DNS-bol kimutathato lenne. En a kulturalis rogzuleseket is nagyon komolynak es melynek erzem. Evezredekre visszamenoleg.
De amig senki nem azonositja a kulturalis geneket, addig nem tud senki utanamenni a kerdesnek. Viszont erdekesnek tartom a felvetesedet. Mar voltak olyanok, akik genetikai kutatasokba kezdtek, hogy kideritsek a homoszexualitasnak vannak-e genetikai alapjai. Ugyanigy utana lehetne nezni annak, hogy vannak-e a husevesre vagy az oktalankodo kommentelesre (trollkodasra) okot ado genek, avagy sem.
Most ugy tunik, hogy bockodom, pedig egyaltalan nem!

"nagy átlagban a megszokott elvárások szerint teljesítünk"
Ez igy van. De ez nem baj. Sot!!! Az irott vagy iratlan torvenyeink pont azert szuletnek, hogy megismerjuk ezeket az elvarasokat. Ezek altalaban a tarsadalom javat szolgaljak, ezert nagyon is hasznosak.
Altalaban.

Attilajukkaja 2012.01.06. 17:11:55

@Mormogi Papa:
"akár az egész társadalmi rendszer lényegének rövid és frappáns megfogalmazásaként is felfogható"
Annyira nagykepu nem vagyok, hogy ezt elfogadjam, de orulok, hogy te is igy latod a dolgokat :o)

"De nem biztos, hogy még most is igaz :-P"
Szemtelenul naprakesz vagy!!! Mara tenyleg elavult a teoriam, de alapjaiban nagyon is igaz. Felnott egy uj kinai, japan generacio, ami nem is olyan lassan a fejunkre no. De amiket leirtam, az rajuk is nagyon igaz.
Felek toluk, de nem felejtem el, hogy van egy achilleszi pontjuk: a kulturajuk, ami irrrgatlanul kulonbozik a mienktol. Az invaziojuk elkerulhetetlen, de kihasznalhatjuk azt a nehany sebezheto pontjukat, amit ismerunk.
Hogy mik ezek? Azt nyilvan nem en fogom megmondani.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.06. 17:51:59

Szép napot!

Nagyon érdekes, amiről írtok :)
Új idők, új szele: nem játék a betűkkel, hanem játék a génekkel.
Nagyon-nagyon érdekel, hogy mi van kódolva bennünk, mire van magyarázat biológiailag-kémiailag stb. - egyszóval tudományosan és ami talán még ennél is érdekesebb, hogy mi az (mik azok), amire soha nem lesz (feltehetően) tudományos magyarázat.
Nem a matériától elvonatkoztatott dolgokról beszélek, mert szerintem a hatodik érzék vagy a szellemek is az anyag vagy valamilyen anyag terméke. Csak van benne egy olyan plusz, ami nem következne az anyag működéséből vagy tulajdonságából. És, hogy erre-ezekre tényleg nem lesz tudományos magyarázat vagy lesz? És eljön-e az az idő, amikor mindenre lesz magyarázat, vagy esetleg azért nem lesz sosem, mert egy megfejtés, egy megismerés újabb kérdéseket vet fel. Úgy, mint pl., amikor felfedezték a molekulákat, hogy na, ennél aztán tényleg nincs kisebb és voltak, akik mégis tovább gondolták a cuccost és felfedezték az atomot. Aztán azt is felbontották, protonok, neutronok, ah! - a többi meg már nem értem :)

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2012.01.06. 18:43:53

Csak ámulok és bámulok rajtatok, no meg tanulok tőletek! :)
Egyébként én csak attól tartok, hogy a túlzott uniformizálódás hatására szépen lassan eltűnik majd, illetve elnyugatiasodik a keleti kultúra is...

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.06. 18:52:07

Nem olyan régen jártam Pekingben és környékén, és az ott élő emberek nekem nem voltak szimpatikusak. Talán az egyetlen olyan hely volt a világban, ahol megfordultam és az embereket tartottam a legkellemetlenebbnek. A kaján kívül, mert az halmozottan kikészített, holott én mindenevő vagyok.
Ez ugyanakkor pusztán csak magánvélemény - de hát kiét mondjam?! :)
Amennyiben ezt szembeállítom azzal, hogy szerintem az intelligencia a helyzetmegoldó, illetve helyzethez való alkalmazkodóképesség, akkor a kínaiak vezetnek. Szerintem.
Amikor mi itt Európában leszoktunk a munkáról, akkor a kínaiak szorgosan, vér-verítékkel dolgoztak, lassan az egész világ helyett. Viszont ezzel alapvetően sakkba kényszerítették az európai- tágabb értelemben a világgazdaságot, illetve óhatatlanul "beszivárogtak"mindenfelé. Amit az anyaország ezerrel támogatott, hogy minél kevesebb ember haljon éhen otthon.
Most, hogy átvették a gazdasági hatalmat, mindössze a tőlünk, európaiaktól látott, megtanult, átvett, hatalmon lévő szokásainkat kezdik gyakorolni. Ami igen bosszantó számunkra, de be kell vallanunk, képesek mindig alkalmazkodni az aktuális helyzethez. Ez van.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.06. 19:15:33

@Enchantée: Igen, a sokszínűséget meg kéne tartani!
@nemvagyokmesterszakacs: És ahelyett, hogy elítélnénk őket, tanulni kéne tőlük. Úgy általában is, jól meg kell nézni, mi a siker titka (minden területen) és azt megpróbálni alkalmazni vagy a helyi viszonyokra adaptálva felhasználni.
"When in Rome, do as the Romans do"

Attilajukkaja 2012.01.06. 19:24:47

@Enchantée:
"a túlzott uniformizálódás hatására szépen lassan eltűnik majd, illetve elnyugatiasodik a keleti kultúra is..."
Viccelsz?
Eppen az ellenkezojetol tartok. A kelet veszi at a hatalmat. Igaz, a maga modjan teszi majd. Eszre sem vesszuk es "Tom es Jerry" helyett egyszer csak valami sarkanyszeru anime jelenik meg a gyermekmesekben.
Tudom,mirol beszelek, mert az en gyermekkoromban meg a "Nu, pagagyi" divott. www.youtube.com/watch?v=xR_adtKfy4A
Ma pedig a Tom es Jerry.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.06. 19:33:26

@Attilajukkaja: :))) Igaz! A gimiben is elég sok az anime-fan és a Japánért rajongó. Pár éve mindig van egy-két diák, aki japán szakra felvételizik.
De Japán nem Kína. Viszont keletre van.

Attilajukkaja 2012.01.06. 19:46:31

@fiam:
"Nagyon-nagyon érdekel, hogy mi van kódolva bennünk, mire van magyarázat biológiailag-kémiailag stb. "
Semmire sincs magyarazat. A lenyeg , hogy jo sutiket sussunk es jo hazakat epitsunk. Aztan meghalunk. A gyerekeink pedig picit szarabb sutiket sutnek es picit jobb hazakat epitenek majd. Aztan mar nem is sutnek....
En igy latom a jovot.

Attilajukkaja 2012.01.06. 19:59:36

@fiam:
"Japán nem Kína."

Ebben nagyon igazad van, de semmibe sem kerul, hogy osszefogjanak ellenunk. Talan meg osszefogniuk sem kell.

A jan. 2.-i operahazi tuntetesnel hianyoltam, hogy az ellenzek nem fogott ossze. Sir Winston Churchill, aki a tortenelem egyik legadazabb antikommunistaja volt, elment Sztalinhoz, hogy szovetkezzen vele a nemetek ellen.
Jol tette. A magyar ellenzek idaig meg nem nott fel.
De ha a japanok osszefognak a kinaiakkal, akkor az EU-nak annyi! Nem, nem hagynak tonkremenni, hanem a vazalussaiva tesznek. Ha nem fognak ossze, akkor is.
Na mindegy, ...nem ertek az egeszhez, csak ez az erzesem.
Hogy is mondta Nyuszika a viccben? Csak ossze-vissza beszelek....

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.06. 20:28:26

@nemvagyokmesterszakacs: Arra azért kíváncsi lennék (ha megérném...) hogy mit fognak majd kezdeni a kínaiak, mikor az ottani "ratkó nemzedék) megy majd nyugdíjba, és nem lesznek fiatalok, akik eltartsák őket... Mert jelenleg két felnőtt kínainak otthon csak egy gyermeke lehet maximum. Ha nem sikerül, annyi se. Többen azért mennek külföldre, hogy lehessen két, vagy több gyerekük. (Ezt a tortúrát és korlátozást nem kívánom senkinek.)

@Attilajukkaja: Bocsánat, de a képregények és rajzfilmek kicsit más dolgok. Kétségtelen, hogy nekem "nagyobb kitekintésem" volt erre, mint az átlagos hazai olvasóknak - és nem voltak előítéleteim, mint sok hazai olvasónak. Részben ezért tanultam nyelveket is - és rengeteg érdekes dologra akadtam közben :-) Belefért Sfar-tól "A rabbi macskája" éppen úgy, mint Hugo Pratt-tól a Corto Maltaise, Pif és Herkules, Foxi Maxi és igen, egy ideje egy Anime is :-))) De ettől a legkevésbé sem érzem magamat kevésbé magyarnak - mert olvasok népmeséket, Benedek Eleket éppen úgy, mint amerikai és angol Fantasy vagy éppen Sci-Fi köteteket. Mondjuk, "mindenevő" vagyok - csak a minőséget nézem, ami viszont műfajonként mást jelenhet. Mostanában például olvastam japán népmeséket, meg ajándékoztam is belőlük.
Ami a japán-kínai összefogást illeti, abban nemigen hiszek. Inkább esnének egymásnak - meg a koreaiaknak, a vietnámiaknak és így tovább... Ennek rengeteg oka van, leginkább történelmi-kulturális háttérrel.
Genetikai alapok: már elnézést, de hogyan lehetne genetikai alapja olyasminek, amit kizárt, hogy örököljenek - hiszen a dolog velejéből következik, hogy nincsenek utódjaik! Szilárd meggyőzóődésem, hogy már régen "kihaltak" volna, ha nem... tanulás és tanítás eredménye lenne az ilyen viselkedés. No meg a divat - és nem tekintem véletlennek, hogy bizonyos történelmi helyzetekben egyre több "pártolójuk" akad. Vegyük mondjuk Petronius Satyricon-ját! Meg a Fellini filmet belőle, hogy egyszerűbb legyen. Róma hanyatlása alatt volt szinte "természetes" az efféle beállítottság.
Mily érdkes, hogy (holott az összefüggés eléggé direkt) a pedofíliát ugye üldözik, miközben a "másként szeretkezőket" pártolják :-P

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.06. 22:21:56

@Mormogi Papa: A pedofília és a homoszexualitás még véletlenül sem fakad egy tőről, a legjobb tudomásom szerint.
Mi az összefüggés a kettő között?

És a homoszexualitás nem (csak) egyszerűen "másként szeretkezőket" jelent, szerintem.
Heteroszexuálisként nekem sem állandóan a szeretkezés (nem részletezem, hogy milyen formái) jár az eszemben. A páromat sem (csak) azért szeretem, mert férfialkatrészekkel rendelkezik. A testrészein kívül a szellemi-érzelmi tulajdonságait is szeretem.

Szerintem nem pártolják - különösen honunkban nem - a homoszexualitást, csak már nem üldözik.

Lukianosz mondja:
"...a házasság mindenkinek való, a fiúszerelem azonban csak a bölcseknek engedhető meg..."

Úgyhogy, ez elég régi "divat", mégsem halt ki még az emberiség, sőt, a túlnépesedéstől kell félnünk.

Publilius Syrusnak adok igazat:
"Nem a test, hanem a lélek köt tartós házasságot."

Akár van papír róla, akár nincs. Nekünk volt, akkor nem volt tartós. Most nincs - csak a remény :)

Attilajukkaja 2012.01.06. 22:30:09

@Mormogi Papa:
A rajzfilmes dolgokba nem szolok bele. Elfogadom, hogy a kivulallo szemlelo statuszat.
"Ami a japán-kínai összefogást illeti, abban nemigen hiszek"
En is csak gazdasagi szinten vetettem fel az egyuttmukodest,...de valojaban en sem hiszek benne. Ezert is irtam, hogy talan meg osszefogniuk sem kell. De nem tudhatjuk, mit hoz a jovo. Egy eve meg azt mondtam volna, hogy Kina es India lesznek a jovo nagyhatalmai, mara meg kiderult, hogy Kina gazdasaga is eppen olyan ingatag, mint Europae vagy Amerikae. Barmikor bedolhet.

"Inkább esnének egymásnak - meg a koreaiaknak, a vietnámiaknak és így tovább"
Ettol nem felek. Inkabb esnek a nagyvilagnak, mint egymasnak.

"hogyan lehetne genetikai alapja olyasminek, amit kizárt, hogy örököljenek - hiszen a dolog velejéből következik, hogy nincsenek utódjaik"
Pontosan mirol vagy kikrol is beszelunk? Ezt hirtelen nem tudtam kovetni.

"a pedofíliát ugye üldözik, miközben a "másként szeretkezőket" pártolják"
Kik is? Kikrol van szo?
Amugy nagy kulonbseget latok a ket jelenseg kozott: az egyiket rakenyszeritik a vedtelen emberkere, mig a masikat onkentesen, orommel vallaljak fel a reszvevok. Az elsot ellenzem, mert donteskeptelen gyerekekkel, altalaban akaratuk ellenere, eroszakkal vegzik az elkovetok, a masikhoz pedig semmi kozom. Az en haloszobamba se jojjon senki itelkezni, hogyan elegitem ki a vagyaimat, ha a partnerem is elvezi azt. Az osszefugges szamomra egyaltalan nem direkt!

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.07. 11:30:50

@Mormogi Papa: ... igen, jól látod! Otthon "kihalnak", nálunk meg csak úgy szaporodnak!

... Én jobban pártolnám, ha a többség - minden népségre vonatkozóan - otthon maradna. Alkalmazkodna a saját körülményeihez és kultúrájához, boldogan élne és boldogan halna. Nem vágyom Kínában élni, de a saját hazámban sem szeretnék kisebbségben élni. Azt hiszem, valahol ez jogos igény lehet.
Elgondolkodtat, hogy mennyi küszködés árán próbáljuk egyesíteni a magyarságot, gazdasági összefüggésben pedig idegenek lepnek el minket. Az idegenekkel nincs addig gond, amíg nem ők érzik otthon magukat a mi hazánkban ... Csak mert drágább kocsikra telik nekik, amire nálunk keresték meg a rávalót.
Ezzel sem lenne gond, ha én meg Kínában boldogulnék ilyen jól, de erre kevesebb esélyem lenne. Persze lehet, hogy azért mert tehetségtelenebb vagyok, de de hadd legyek már én itt tehetségtelen, ők pedig ott tehetségesek! ...

Attilajukkaja 2012.01.07. 14:49:59

@nemvagyokmesterszakacs:
"Én jobban pártolnám, ha a többség - minden népségre vonatkozóan - otthon maradna."
Gondolom, ugyanigy ereztek 56-ban az USA-ban es Ausztriaban, Ausztraliaban, ma pedig Kanadaban, Angliaban, amikor a magyar honfitarsaink ott kerestek/keresnek menedeket, boldogulast.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.07. 16:10:27

Szép napot!

@nemvagyokmesterszakacs: Szerintem minden ember a saját szülőhazájában szeretne boldogulni elsősorban.
A Te fejedben még sosem fordult meg, hogy külföldön élj vagy vállalj munkát?

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.07. 17:46:27

@Attilajukkaja: Nos, ez most erős csúsztatás volt a részedről!
Ausztria a monarchia miatt még nem oly régen majdcsak egy ország volt velünk. Anglia kivételével, pedig nevezhetjük az országokat egyfajta Újvilágnak, melyek éppen népek gyűjtőhazája (de milyen érdekes, hogy már oda sem lehet "csak úgy bejutni!") ... egyébként visszatöröltem - már bánom - mert azt akartam írni az előző megjegyzésem végére, hogy ki kellene jelölni egy újabb Újvilágot, hogy aki nem érzi jól magát, vagy nem boldogul a hazájában, új életet kezdhessen. De ne más kárára.
Én anno nem nagyon örültem az uniós csatlakozásunknak. Lehet, hogy nem lett volna látszólag olyan jó világ a válság előtti években, de most lényegesen jobb volna.

@fiam: Soha. Egészen napjainkig. Ez elmond mindent. Éppen erről beszélek.

Persze ez csak az én véleményem, de kiét mondjam?! Azért vagyok nyersen őszinte, mert itt egymás között vagyunk. Nyilvánvalóan mindenki a sorsa, neveltetése, világnézete és aszerint, hogy mennyire liberális, úgy értékeli mindezt.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.07. 18:41:54

@nemvagyokmesterszakacs: Akkor ezek szerint Te is egy új Újvilágba szeretnél menni most már, amit kijelölnek valakik, hogy új életet kezdj, persze ne más kárára.
Amúgy meg most is vannak EU-n kívüli országok, ahogy látom, remekül megvannak gazdaságilag.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.07. 18:46:48

@nemvagyokmesterszakacs: Nem tudom, gondoltál-e Skandira, amikor ezt írtad?
Bocsánat, hogy rá hivatkozom, de ez mégis az ő blogja és épp érintett ő is... No és nem is kell messze mennünk (virtuálisan) példáért.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.07. 18:48:37

@fiam: Igen, így van. Persze "maradék", ha a szükség kölcsönös volna. Hazám és köztem.

Kérdem én, nem így volna a jó, a természetes?!

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.07. 19:00:36

@fiam: Nem , nem gondoltam Skandira, "egyetemesen" gondolkodtam.
Viszont így gondoltam: "Én jobban pártolnám, ha a többség (!) - minden népségre vonatkozóan - otthon maradna." A tömegességről vélekedtem ...
Egyébként jó a felvetésed.'56, és "társain" kívül most van a legtömegesebb "kivándorlás" ... értelmiségiek, szakmunkások hada kényszerül kivándorlásra, míg mások "tömegesen" vándorolnak be hozzánk.

Persze nem mindegy, hogy az orvosok és az építő szakmunkások mennek, a bóvli piacosok és szerencsevadászok pedig jönnek.
Példának okáért, lassan arab orvosból is több lesz nálunk, mint magyar orvosból.
Persze ez sarkos, de a helyzet is eléggé.

Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2012.01.07. 19:50:08

@fiam: Ismerem erről vallott nézeteidet, csakhogy egyáltalán nem értek egyet velük.
Hogy mi az összefüggés? ezt tényleg kérdezed??? Amikor csak megkapargatjuk a dolgot, olyanokat mondanak az érdejkeltek, hogy "Hát úgy kezdődött, hogy előbb nemigen akartam, de rávett..." és rengeteg esetben kiskorúakat "vesznek rá". Meg a legutóbb felderített esetben is (Miskolc, úgy emlékszem) ahol a gyerekek idősebb férfiakkal jártak el - anyagi megfontolásból. Ami még rosszabb, ha lehet ilyen egyáltalán. Aztán jönnek a kényszerhelyzetek: a börtönöktől kezdve...
Nagyon is jellemző, hogy latin-görög auktorokhoz kell fisszanyúlni "igazolásért", mivel (mint említettem) a hanyatló korokban terjed ez a métely nagyobb mértékben. Hangsúlyozom: nem genetikai és nem betegség ! Azon kívül, hogy (a jellemzően hanyatló korszakokat kivéve) úgy "vélik" (statisztika nincsen, bár azok se értnek sokat), hogy a társadalomban az arányuk állandó... Ezen kívül nem találtak semmit. Ennyi.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.07. 20:25:39

@Mormogi Papa: Persze, ismerjük egymás nézeteit, s örülök, hogy mindig meg is tudtuk vitatni egymással.
No, a pedofil magatartás egyértelműen büntetendő. (Attól függetlenül, hogy azok is többnyire lelkileg megnyomorított emberek.)
Viszont a homoszexualitás nem egyenlő a pedofíliával. Van olyan homoszexuális, aki pedofil, és ugyanígy van olyan pedofil, aki homoszexuális. Vagyis a homoszexuális pedofilt is büntetni kell. És úgy általában, ha valaki bűncselekményt követ el, annak legyen meg a megfelelő következménye.
Én úgy látom, hogy a nemi és szexuális hovatartozás identitásunk szerves része. Azt kigúnyolni, üldözni és büntetni helytelen. Ahogy nagyon nem szeretném, ha származásom, a másik nagyon erős identitásom miatt gúnyolnának, üldöznének büntetnének és megkérdőjeleznék mondjuk a hazafiságomat.
Igazad van, nem betegség. Péda erre, hogy sokan akartak jelentkezőket kigyógyítani ebből, de sikertelenül. Tehát ez valami mélyen gyökerező dolog. Az, hogy esetleg ez azt jelenti, hogy van genetikai alapja, azt nem tudom, erről nagyon megoszlik a tudósok véleménye.
Hogy divat-e, azt sem tudom. Nyilván vannak, akik kipróbálják, mint sok minden mást is az életben. De nem hiszem, hogy a divatból életforma válhat.
Biztosan Te is tudod, hogy az állatvilágban is van példa az ilyen együttélésekre.
Semmi mást nem szeretnék, csak azt, hogy mi emberek is legyünk olyan toleránsak a "mássággal", mint ahogy az állatok is elfogadják az ilyen társaikat.
És ne általánosítsunk.
A görög példát nem igazolásul hoztam fel, hanem azért, hogy megmutassam, nem a mai kor "mételye", évezredek óta élnek "más" emberek. Ahogy Te is írtad, "a társadalomban az arányuk állandó", tehát feltehetőleg, ez így is lesz és nem kell (tőlük legalábbis) félteni az emberiséget, hogy kihal.
Egyébként kíváncsi lennék arra, hogy egy virágzó korban milyenek a statisztikák homoszexualitás ügyben?

Attilajukkaja 2012.01.08. 01:57:34

@nemvagyokmesterszakacs:
Nem igazan tudom, milyen tomeges bevandorlasra gondolsz hazankban, ami a magyarok karara lenne. Arab szarmazasu orvosbol egyaltalan nincs sok. Nem tudom, talan ha szazan vannak (?). Kinai/vietnami arusbol, vendeglosbol van kb. 8-10 ezer, ami kevesebb, mint az EU-s csatlakozasunk elott volt (sokan tovabbmentek nyugatra). Igaz, hogy olcso piacokat tartanak fent, de belegondoltal abba, hogy sok nyugdijas, kispenzu ember csak ezeken a helyeken tud bevasarolni ruhanemut, haztartasi es elvezeti cikkeket? Mint regen a lengyel piacokon. Azert tudnak megelni belole, mert hianypotlo tevekenyseget folytatanak. Ezek az emberek nem logatjak a labukat, nem bunoznek, hanem dolgoznak. Kivetel persze mindig akad, de altalaban veve senkinek sincsenek karara. A termekhamisitas vagy a csempeszes pedig nem kinai sajatossag es sok magyar ember is muveli. Csak ok olajjal, benzinnel, cigivel, ne ruhanemuvel csinaljak. Magyarorszagon eleg keves a bevandorlo a tobbi fejlett europai orszaghoz kepest, es senkinek sem artanak se az orvosok, se a vendeglosok, se a kereskedok. Semmi olyan problema nem merul fel veluk kapcsolatban, mint pl. a muzulmanokkal Nemetorszagban vagy Franciaorszagban.
"Ausztria a monarchia miatt még nem oly régen majdcsak egy ország volt velünk."
Pontosabban mi voltunk "egy orszag" veluk, de a lenyeg, hogy soha nem tekintettek minket egyenrangunak. Megis zokszo nelkul befogadtak vagy 200 ezer magyart, illetve segitettek nekik tovabbmenni mas orszagokba, es nem csak az Ujvilag valamelyikebe, hanem Europaba is. Nem voltak xenofobok velunk szemben, mi pedig hajlamosak vagyunk lenezni a sajat fajtankat is, ha azok Erdelybol vagy a Vajdasagbol telepulnek at Magyarorszagra. Nem vagyunk egy baratsagos nemzet a kulfoldiekkel szemben foleg, ha azoknak valamennyire mas a kulturajuk is.

@Mormogi Papa:
"Hát úgy kezdődött, hogy előbb nemigen akartam, de rávett..."
Biztosan van olyan a homoszexualisok kozott, aki ilyet muvel, ahogy a heteroszexualisok is gyakran kenyszeritenek masokat nem kivant aktusra. Egyik sem szep dolog, de egy ilyen eset utan biztosan senki nem csapott meg a homlokara azzal, hogy "Vegre! Mostmar tudom, mi hianyzott az eletembol." Az eroszak minden fajtaja undorito es altalaban egyaltalan nem elvezetes a szenvedo fel szamara. Szerencsere ez egyaltalan nem altalanos egyik beallitottsagu embertipusnal sem.
A szexualis vonzodas nem igazan tanulhato: az vagy van, vagy nincs. Osztonos. Es valoban voltak es lesznek is olyan korok, tarsadalmak, ahol a homoszexualitas tenyet az emebereknek titkolniuk kell. De ez nem azt jelenti, hogy kevesebben lennenek. Nem tudom, teged milyen trauma ert az eletben, hogy ennyire zavar, ha valakinek mas/maskent szereznek oromet, mint ahogyan neked. Engem egyaltalan nem zavarnak. Eletemben meg sohasem ert homoszexualis zaklatas. Hetero viszont igen, megsem lettem ferfigyulolo. Nem egy homoszexualis ismerosom van, akivel nagyon joban vagyok, es nem sokat foglalkozom azzal, mit csinalnak a haloszobajukban. Altalaban ok sem azzal, hogy en mit csinalok az intim oraimban. Es ez igy van rendjen.

Benikuty 2012.01.08. 08:21:55

@Attilajukkaja: "Nem vagyunk egy baratsagos nemzet a kulfoldiekkel szemben foleg, ha azoknak valamennyire mas a kulturajuk is."
sajnos ez nagyon igaz...

Stegal · http://sanstegal.wordpress.com/ 2012.01.08. 09:36:12

"Megváltozott a világ.
Érzem a földben.
Érzem a vízben.
Érzem az illatát a levegőben."
Mondta valaha régen, bár a film szerint csak Tolkien.
És akkor is teljesen igaz a mondat, megváltozott igen..
Ahogy eljutottatok a régi nyaraktól a hideg máig, tanulságos volt.
Olvastam minden sort, de hallgattam.Nem is indoklom.Egy év alatt már másodszor kell új életet kezdenem és ez leköti az embert szinte teljesen.
De csak néhány észrevételt tennék azért.
Kínai népekkel nem volna nekem sem bajom, ha nem tudnám azt,hogy a magyar könnyűipar teljes pusztulása írható a számlájukra.
Összetett kérdések ezek.Nálunk a Fő utca 600 méterében pontosan 6 áruház van, ami kínai.
Szomorúnak tartom mindezt.Mert lehet, hogy olcsó, de legfőképp olyan is.Híg a leve.
És Jukkával nem érthetek egyet a 8-10 ezerre saccolt számmal sem.Soha még senki nem számolta őket meg.Annyira zárt közösségben élnek, hogy a számuk is ismeretlen.Azért valamit elárul a kínai nyelven kiadott újságok példányszáma.Sokszor annyi az annyi.
És a világ még mindig azért költözik Kínába, mert ott a munkaerő,az emberi élet még nem drága.Csak most kezdenek felébredni ott a népek, és jelentkeznek lassan az igények. Ha minden kicsike kínai autóra cseréli a bringáját, akkor 20 év alatt feléljük a Föld összes olaját.Soha nem voltam rasszista és nacionalista sem. Azt, hogy ez az ország végül is egy elszigetelt sziget lesz, előre látható volt, nem lepett meg.Több száz éve verik már itt emberek a mellüket, hogy ők mennyire büszke igaz magyar népek.Ezért kerültünk ide,és ezért hagyják el hazájukat a fiaink is, mert akiben él egy kis önérzet, az nehezen viseli el mindezt.
A jövőbe kéne már táplálni az energiát, és nem a múlton siránkozni, meg állandóan arra hivatkozni mint a gyerek, hogy "Anya, ezt nem én törtem el" Sajnos még nem nőttünk fel.A magyarok emlékezete rövid, nem tudnak 10 évre se visszatekinteni.De ez a hely soha nem volt politikailag megfertőzve.És ne is legyen.Ülünk csak úgy is a körhintában, azt reméljük majd visszajön egyszer a hintáslegény, aki leállítja a szédülésünk okozóját.Viszont lehet, hogy még meg sem született.. Szép napot Nektek.

skandikamera · http://skandikamera.blog.hu 2012.01.08. 10:28:54

Jó reggelt!

Réges-régen történt. Elfogyott az élelem, az emberek egy ideig türelmesen koplaltak. Amikor megunták az éhező gyermekek sírását felkerekedtek, és arrébb mentek élelmet keresni. Hiába nyomták a vezetők a szülőföldön maradásra buzdító mantrát, az emberek elindultak. Az alattvalók nélkül maradt vezetők dohogva álltak a korgó gyomrú sereg élére.

A vezetők tanultak a történtekből. A megfutamodásról kiderítették, hogy népvándorlás volt, azaz szükséges és dicséretes esemény. Az új hazában aztán alaposan földhöz kötötték az alattvalókat. Tabuszintre emelték a szülőföld negatív fényben való feltüntetését. A gyakori helyváltoztatás előnyeire célzó latin bölcsességeket –„ Ubi bene, ibi patria” és a „Varietas delectat” – kicenzúrázták a tananyagból...

Asszem, jobb lesz ha megyek vissza falat festeni.

:-)

Attilajukkaja 2012.01.08. 11:08:55

@Stegal:
Sokban egyetertunk!
"nem érthetek egyet a 8-10 ezerre saccolt számmal sem.Soha még senki nem számolta őket meg"
Ebben van valami. Lehet, hogy a duplaja. A regisztralt szam ennel is kevesebb, de mint tudjuk, nem mindenki tartozkodik az orszagban legalisan. Ezt a szamot a radioban hallottam. Olyan sinologusok mondtak, akik ezzel (is) foglalkoznak.

"a magyar könnyűipar teljes pusztulása írható a számlájukra"
Ha nem is csak az o szamlajukra, es nem is csak a magyare, az biztos, hogy ma mar a vilag "kihalna" a kinai termekek nelkul. Volt egy erdekes cikksorozat az Indexen, amelyben ezzel foglalkoztak: probaltak ugy elni itthon egy hetig, hogy SEMMILYEN kinai cuccot nem vettek. Nem sikerult! :o)

"ott a munkaerő,az emberi élet még nem drága"
Valoszinuleg soha nem is lesz. Teljesen mas a tarsadalmi es eletfilozofiajuk. A konfucianizmus es a nagy szamok torvenye alapjan a nagy kozosseg, es nem az egyen erdeke, ami dominal. Es lassuk be, valoban eredmenyesebbek, mint mi vagyunk. Csak mi erre azt mondjuk, hogy nekunk ez nem erne meg!

"lehet, hogy olcsó, de legfőképp olyan is.Híg a leve"
Kinaban is van minosegi aru, csakhat az ott sem olcso. Nem tudom, pl. Svedorszagban mennyire viragzanak az ilyen kinai uzletek/piacok, de felek, a nyomor az, ami nalunk eletben tartja oket. Hiaba tudjuk, hogy gagyit arulnak, megis megvesszuk, ha uj cipot akarunk a gyereknek, amit fel ev mulva ugyis kinol.
Nem vagyok en a kinaiak fogadatlan prokatora, de a kinai jelenseg tenyleg picit osszetettebb annal, mintsem hogy bunbakot keressunk/talaljunk bennuk. Es nem igazan oldodik meg azzal, hogy ellensegesek vagyunk veluk szemben.

@skandikamera:
:o)))))
Es milyen szinu lesz a ti Nagy falatok?

skandikamera · http://skandikamera.blog.hu 2012.01.08. 11:22:12

A "sárga veszedelem" emlegetése nem újdonság. (Szárad a fal, nem a kínai, hanem az, amelyiket épp bespakliztam.) Szüleim mondogatták, már amikor nem éppen Hruscsov cipellőjéről tréfálkoztak. Kb. ugyanabból az időből származik Passuthnak az Eurázia c. romantikus regénye.

Azóta eltelt egy-két emberöltő, és még csak néhány százezren érkeztek Európába. San Franciscoban évtizedek óta élnek ennyien, és - innen nézve - nem zavarnak sok vizet.

skandikamera · http://skandikamera.blog.hu 2012.01.08. 11:27:36

@nemvagyokmesterszakacs: "lassan arab orvosból is több lesz nálunk, mint magyar orvosból."

Svédül ez így hangzik: "lassan magyar orvosból is több lesz nálunk, mint arab orvosból". :-)

Attilajukkaja 2012.01.08. 11:47:05

@Benikuty:
"sajnos ez nagyon igaz..."
Allitolag ennek is tortenelmi okai vannak, elegunk van mar a sok idegenbol: torokbol, osztrakbol, oroszbol, stb. Magyar ember gyanakvassal fogadja az idegent. Pedig magunk is egy elegge keverek nepseg vagyunk :o)

@skandikamera:
Szeretnek en olyan China Townt Budapesten, mint a nyujorki, friszkoi vagy a vancouveri!

"lassan magyar orvosból is több lesz nálunk, mint arab orvosból"
:o)))
Ott raadasul ez meg igaz is!

spájzcetli 2012.01.08. 16:59:44

@nemvagyokmesterszakacs: @Mormogi Papa: @fiam: @Attilajukkaja: @Stegal:
… ááááá!, nagyon remélem, a falusi búcsú napja –a templomi körmenet, az ünnepi ebéd, a vásárosok portékáinak mustrálása és a láncos körhinta okozta bódulat után- nem az esti bálban elcsattanó pofonokban csúcsosodik ki!... :)
Szóval, igen megzavartátok vasárnap délutáni, nyugalmas sziesztámat ezzel a diskurzusotokkal.
Az én olvasatomban itt most valamiféle konzervatív és liberális –konszolidált!- nézetek vitája látszódik kibontakozni. Magam is hozzátenném nyúlfarnyi, pillanatnyi reflexióimat:
E két „irányzat” fogalmi készletem használata közben sohasem szerepelt negatív előjellel, vagy szitokszóként. Mindkettőnek megvannak a maga értékei, gondolkodásunkat, életvitelünket, érzelmi életünket, moralitásunkat, szuverenitásunkat, szabadságunkat kiteljesítendő. Én magamat liberális konzervatívnak, vagy konzervatív liberálisnak tartom. Ne horkanjatok, hogy ilyen nincs, ez egy eszmei katyvasz, a tüzet és a vizet nem lehet házasítani! A konzervativizmus nem azonos a korlátoltsággal, a liberalizmus nem azonos a féktelen szabadsággal. Manapság egy bizonyos összefüggésben gyakran emlegetik a fékeket és ellensúlyokat… Egy normális társadalomban ezek megléte elengedhetetlen, csak –mint tudjuk- a társadalom egyénekből áll… Ezeket a fékeket, ellensúlyokat az egyes emberek önmagukban kell hogy „beépítsék”, társaslényi belátásukat balanszírozzák, morális érzéküket pallérozzák. Amikor ez „megvan”, jöhet a baráti, családi, munkahelyi „összehangolódás”…, majd a nagypolitikai, országos… (ha belegondolok, hogy a parlament is egy „munkahely”, és látom az ott „dolgozók”?! megnyilvánulásait, sírhatnékom támad… semmi fék, csak mint elszabadult hajóágyúk a viharban, törnek-zúznak; vagy részeg buszsöfőr utasokkal teli járgányát -a piros jelzés ellenére- a sínek közé vezeti, és jön a vonat… - túléli az ütközést és felelőségre vonásakor, mikor megkérdezik, ki volt a felelős, ő szemrebbenés nélkül válaszolja, hogy a vonat… )
…De folytatnám gyakorlati konzervatív liberalizmusommal, pl. gyereknevelés, tegnapi történés: …az unoka bizonyos csínytevésével szemben nagyapaian megengedő voltam és regulázás verbális (liberális) módozatát helyeztem előterébe… de amikor kis idő teltével a „falrahánytborsó” effektus jelentkezett kettőnk viszonylatában, hirtelenvést a (konzervatív) fenékre verés rukkolt nevelési elvem centrumába. :)
Amikor Nevamesza kifejti idegenekkel szembeni fenntartásait, életvitelszerű jelenlétük hazánkban nem kívánatos voltát, (közben eszembe jutott –mint első magyar liberális- I.István „intelmei” a soknyelvű nemzet áldásos voltáról…) ez akár konzervatív személyiséget is feltételezhetne. Na, de a konyhájában minden náció étele jelen van, erényeiket, nagyszerűségüket dicséri és bennünket is biztat ezek reprodukálására, (semmi gasztro-náciskodás), és közben a földkerekség mindenik nemzeti konyháját propagálja, szeretettel keblére öleli!... Mi ez, ha nem liberális hevület!...
… Én magam a párkapcsolatok terén a konzervatív szexuális felfogást képviselem és gyakorlom. Ezzel együtt –Mormogi Papával ellentétben- nincs, nem volt soha semmi problémám mások nemi identitásával (kivéve a pedofília, mert ez aljas erőszak a gyerekekkel szemben!!!). De amikor egy tömegközlekedési eszközön vagy valamilyen sorban állásnál testem (ruhán keresztül is!) érintkezik egy másik férfi testével, olyan érzetem van, mintha egy nyákos meztelencsiga mászna rajtam… Nem így, ha női személy a kontaktus alanya!... :))
Viszont Mormogi Papa rendkívül megengedő (liberális) a nyugati filmek magyar honba özönlése kapcsán. Nem zavarja az „idegenszívű kulturmocsok mételyező lélekrombolása”. :P Hogy miért van ez így? Azért, mert filmes szakember, évtizedek óta ezekkel foglalkozik, e téren bennfentes, és pontosan tudja, milyen értékeket képviselnek ezek a filmek, még akkor is, ha vannak köztük színvonalbeli különbségek. HOZZÁÉRTŐ!
Nevameszánál ugyan ez a helyzet a gasztronómia terén. Eszében sem juthat kitiltani egy ételt vagy alapanyagot a konyhájából, például a piripiris piréz prézlit sem azért nem használja, mert nem magyar, hanem mert maga sütötte, már kopogós császárzsömlét őröl meg prézlinek. :P Tehát, amikor valakire, valamire azt mondjuk „NEM SZERETEM ”, fenntartásaim vannak vele szemben, ez többnyire abból adódik, hogy „NEM ISMERJÜK” alaposan.
Stegal: „Több száz éve verik már itt emberek a mellüket, hogy ők mennyire büszke igaz magyar népek. Ezért kerültünk ide,és ezért hagyják el hazájukat a fiaink is, mert akiben él egy kis önérzet, az nehezen viseli el mindezt.”
„Mi a magyar ma? Rút szibarita váz" - írta Berzsenyi. „Magyar vagyok. S arcom szégyenben ég, szé¬gyen¬lenem kell, hogy magyar vagyok" - harsogja Petőfi. Ady „álmosaknak, pisz¬kosaknak, korcsoknak és cifrálkodóknak, félig-élőknek, habzó szájúaknak, magyarkodóknak, köd-evőknek" írja le kora mélymagyarjait. „S bár szégyen és bár iszonyat magyarként lenni gáton: Azt is, hogy nem vagyok magyar, csak magyarul kiáltom!" - olvashatjuk Gábor Andornál. „Hisz bűnösek vagyunk mi, akár a többi nép" - mondja nagyon pontosan és hig¬gadtan Radnóti.
Végül egy prózai idézet: „Az európai gondolkodás nem vitatja a nemzeti érzés, a hovatartozás jelentő¬sé¬gét, ám lehetőség szerint a helyére teszi azt. Magyarok vagyunk, ez a nyelvünk, ez a kultúránk. Petőfin és Jókain nőt¬tünk fel, eveztünk a Dunán, Tiszán, jár¬tuk az országos kék túra útjait, de Erdélyt és a Felvidéket is, lelkesedünk a já¬ki templomért és a hortobágyi kilenclyu¬kú hídért, Csontváryt és Egryt a XX. szá¬zad kiemelkedő festőinek, Bartókot és Kodályt mellőzhetetlen zeneszerzői¬nek tartjuk, büszkék vagyunk olimpiai bajnokainkra, Neumann Jánosra és Kertész Imrére, Szent-Györgyi Albertre és Vámbéry Árminra, Moholy-Nagy Lászlóra és Rubik Ernőre. Ám Széchenyit kiegészítvén, azt tartjuk: egy nemzetnél sem vagyunk alábbvalók - de különbek sem. Helyünk Európában van, be kell illeszkednünk a népek családjába, akár konfliktusok árán is. Ezt tartjuk igaz hazafiságnak, egy f-fel, y nélkül.” Fábri Ferenc

… na, megyek… ideje vagyon az ozsonnának… :)

Enchantée · http://greenshark.blog.hu/ 2012.01.08. 19:03:08

Kedveseim,
Röviden: én bármikor rávehető lennék, hogy elhagyjam ezt az országot, de ettől csöppet sem érezném magam kevésbé magyarnak. Pedofilokat bevagdosnám és besóznám szívem szerint. Melegekkel semmi bajom. Már nyolc éve is a szülészeten 10 szülésből arányaiban 6 kisebbségi, 3 kínai és 1 magyar volt. Mostanság sem láttam ezt másképpen. Szóval úgy gondolom, kicsit sem túlzás azt mondani, hogy saját hazámban már kisebbségnek számítok.
Amúgy meg inkább az elmúlt nyarakat idézzük, az lelkemhez közelebb álló téma, bár azt szeretem bennetek, hogy indulatok nélkül vagytok képesek eltérő véleményekkel is beszélgetni! :)

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.08. 19:07:14

@spájzcetli: Ezt megfogalmaztad helyettem :)
Nem szeretném a gondolatcsoportjaidat ismételni, bár nagy öröm ráismerni bennük a magam hitvallására, s kedvem is lenne néhány szót hozzátenni - de ez így kerek.
Köszönöm.
Ezt szeretném én is: Leben und leben lassen.

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.08. 19:11:14

@skandikamera: Egy volt kolléganőm nővére Finnországba ment férjhez. Ő mesélte úgy 10 éve (lehet, hogy korábban, mondjuk úgy kb.) hogy vagy Finnországban, vagy valamelyik skandináv államban tüntettek a munkavállalók, egyenlő béréért a vendégmunkásoknak.
Ha ugyanannyi bért kellene fizetni a vendégmunkásnak, akkor inkább mindenki a "hazai" jelentkezőt preferálná, ez természetes.
A gimnáziumi osztálytársaim fele orvos, és többségük külföldön dolgozik már. Mind ideiglenesnek tekinti ezt az állapotot, nem szívesen, nem boldogan élnek, vendégmunkásként külföldön. Azt mondták, ha esetleg már nettó 120 ezret megkeresnének itthon, azonnal hazajönnének. Szóval nem rajtuk múlik, hogy ott piszkítják a levegőt.
Én örülnék a legjobban velük együtt, ha itthon megfizetnék, elismernék őket. Bár kint jól keresnek, ott is csak félbért kapnak.

Egyébként én valahol Stegallal gondolkodom hasonlóan, szinte szó szerint.
Minden embert egyenlőnek tartok, éppen ezért gondolom azt, amit! :)

Amúgy nehéz, néhány leírt szóban kifejezni a gondolatainkat, sőt mi több könnyű félreértelmezni. Különösen, ha szándék is van rá ... :)

Nem volt szándékom "vitát" indítani, úgyhogy én is megyek tovább. Részemről a téma lezárva.

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.08. 21:54:35

@nemvagyokmesterszakacs: Ó, ne vedd a szívedre, nem Te nyitottad a vitát.
Én kifejezetten szeretem az eszmecserét, mert sok olyan gondolattal, élethelyzettel, tapasztalattal is megismerkedem ezáltal, amit eddig nem éltem át, nem láttam, vagyis jobban megismerem a világot.
A nem kinyilatkoztató és nem sértődős partnerekkel pedig mindig megtiszteltetés véleményt cserélni.
Nagyjából ez is az ideálom: olyan országban, közösségben élni, ahol szabad a véleménynyilvánítás, és több felfogás békében megfér egymás mellett, tisztelik egymás világnézetét, életmódját - közös üdvünkre.

Amúgy meg - nem bántásból - erős fenntartásaim vannak azzal kapcsolatban, hogy nettó 120.000 forintos fizetéssel megelégednének az orvosok.
Nem tudom, ebből például szakirodalomra, továbbképzésekre hogyan jutna. Annak örülnék, ha mindig naprakész ismeretekkel rendelkező orvos fogadna, ha felkeresném. Ennyi pénz a megélhetésre sem sok, nemhogy a fentiekre.

spájzcetli 2012.01.08. 23:17:52

@Stegal: „Kínai népekkel nem volna nekem sem bajom, ha nem tudnám azt, hogy a magyar könnyűipar teljes pusztulása írható a számlájukra.” Némi keserűséget érzek ebben a kijelentésedben, talán te magad, vagy családod volt érintett a magyar könnyűipar tragikus megszűntében? Nem a kínaiakat óhajtom védeni, de a magyar textilipar –tudomásom szerint- már az 1970-es évek végén, 1980-as évek elején elkezdte –akaratlanul!- önmaga felszámolását. Lásd, Moldova György: A szent tehén - riport a textiliparról. (Magvető kiadó 1980) Mivel hasonló korúak vagyunk, nagy valószínűséggel olvastad ezt az alapos és őszinte tényfeltáró művet. Most leemeltem az egyik polcról és találomszerűen felütöttem: (a 603. oldalon a Graboplast győri pamutszövő és műbőrgyár vezérigazgatójával beszélget a szerző)
- És így, most, mennyire szabad a keze?
- Hogy érti ezt?
- Mit tenne például, ha ennek agyárnak nem a vezérigazgatója volna, hanem teljhatalmú tulajdonosa valamelyik kapitalista országban? Mit tenne?
- Azonnal elbocsátanám a gyár létszámának húsz százalékát, legalább hatszáz embert.
- Most miért tűri meg őket?
- Háromszázat különféle humanitárius meggondolásokból hagyok meg a helyükön, a másik háromszázat pedig azért, mert nem tudok róluk, nem segítenek az osztályvezetőim, hogy felderítsem őket. Na, látja, ezt a másik háromszázat szívesen kirúgnám!
- Biztos benne, hogy létezik ez a másik háromszáz?
- Biztos! Sehol a világon nem láttam, hogy egy présgépen hatan dolgoznának, csak nálunk – most imádkoztam le a létszámot ötre, jövőre, ha minden jól megy, csak négy ember marad. De ehhez kell a gépen dolgozó munkások akarata is, mert ha ő nem ért egyet velem, be tudja bizonyítani az én elgondolásom ellenkezőjét, elszabotálják az anyagellátást, lelazsálják a minőséget és a végén tönkrement anyagok kerülnek a csomagolóba. Ha hiszi, ha nem, alig valamivel kevesebben dolgoznak a gyárban, mint a nagy gépesítés előtt, az pedig istenkáromlás.”
És szinte a könyv mind a 680 oldalán „hasonlókat” olvashatunk. Szóval, ment rendesen itt is az „önsorsrontás”, dolgozó népünk –egybe forrva pártunkkal és kormányunkkal- vágta maga alatt rendesen a fát – aztán volt nagy csodálkozás… (ahogy most is) :((((
@nemvagyokmesterszakacs: Sajnálom, ha sanda szándékosságot feltételezel rólam, esetleges félreértésem kapcsán. (Nem érzem, hogy okom lenne rá, de mégis lelkiismeret furdalást ébresztettél bennem… Kérlek, bocsáss meg!...)

Stegal · http://sanstegal.wordpress.com/ 2012.01.09. 06:51:07

@spájzcetli:Végül is nekem nincs személyes bajom a kínaiakkal.A családban sem volt soha egyetlen szövőnő meg suszter sem.És ha volna olyan választási lehetőség, akkor minden Indiából származott helyett kettő kínait is szívesebben látnék.Bár mindegyik a saját törvényei szerint él.És úgy néz ki, hogy nálunk lesz az első China-Town, igaz azelőtt Fő utcának nevezték.Hat áruház hatszáz méteren, csak ez miatt morgolódtam kicsit.Viszont ezekben az áruházakban egyedül kínait nem lehet látni.Mindegyikben magyar alkalmazottak dolgoznak.Igaz, bankból ennél sokkal több van ugyanezen a területen.
Helyi jellegzetesség.A milliárdokért épített könyvtárban hosszú lépcsőn át vezet az út felfelé, a teljes alsó részt viszont a legnagyobb kínai bolt kapta meg. Nyilván pénzügyi okokból, de ez nem tetszik akkor sem.És odaértem, hogy a kínaiak helyett a városvezetéssel nem értek egyet.És olvastam, hogy ma már a második generációs itt lakókat banánnak hívják, mert csak kívülről sárgák és belül egyre inkább fehérek.Hát hagyjuk csak őket már nyugodtan.Végül is már a környéken minden faluban van a legjobb helyeken egy kínai bolt.. Tényleg érdekelne, hogy mennyien lehetnek. De mint tudjuk az indiai nem eszkimókat sem számolták még soha pontosan meg.

spájzcetli 2012.01.09. 09:07:06

@Stegal: „A családban sem volt soha egyetlen szövőnő meg suszter sem.” Kár! Pedig momentán nagy szükségünk volna három suszterra!:
www.es.hu/vancsa_istvan;kene_harom_suszter;2011-12-27.html
:))

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.09. 09:42:04

Szóval, az nem baj, ha véleményt alkotunk hallomásból, hiszen mindent nem láthatunk, tapasztalhatunk meg a világban, így gyakran kényszerülünk erre.
Nekem sincsen bajom személy szerint kínaiakkal, de azt tapasztaltam, amikor Kínában jártam, hogy kifejezetten agresszív, morcos, erőszakos és igénytelen népség. Nyilván csak néhány ezer engem körülvevő emberből vettem a mintát.
Európában azt tapasztalom, hogy nem csak Siófok és Debrecen főutcája kezd kínai negyeddé válni, de nyáron Benidormban is ezt tapasztaltam.
Mivel a kínaiak az üzletükben élnek, így nem túlzás ezt állítani. Igen, az alkalmazottak helyiek, de azokat állandóan szemmel kell tartani, így a kínai család apraja nagyja ott él.

Ismerőseimtől hallottam, hogy már nem szívesen adnak ki lakást az ide érkező kínaiaknak, mert szörnyű dolgokat művelnek benne. Egyrészt nem engedik be a főbérlőt - igen zárt közösségben élnek - feldúlják, lelakják, mocskosak és, ha vita van, agresszívek.
Azt is hallottam, hogy egyrészt azért nehéz felmérni a számukat, mert nem temetik és nem hamvasztják el a halottaikat és haza sem szállítják őket. Nem tudni, hová lesznek az elhunytak. Orvos ismerősöktől hallottam, konkrétan, hogy ez nem olyan régen merült fel ...
Ezt hívják kulturális különbségeknek? Pekingben felültem a gépre és hazajöttem a saját kultúrámba. Legyen az bármilyen is ...

Sosem értettem, hogy miért kellemetlenkednek, sőt mi több lövöldöznek és robbantanak egyesek mások hazájában, kulturális különbségekre hivatkozva?!
Egyiptomi utamra egyetlen forrónadrágot sem vittem, Dubaiban nem gyújtottam rá az utcán, igyekeztem útbaigazításért nem leszólítani férfiakat, egyedül nem flangálni az utcán, ... próbáltam követni a "vendéglátó" kultúráját, mert én így tartom helyesnek.

A világkultúra olyan nagyszerűen színes, mind-mind a helyi szokásokon alapul, melyet meghatároz földrajzi, történelmi háttere.
De ez biztos, hogy azt is jelenti, hogy akik szám szerűen sokan vannak, vagy agresszívebbek, vagy nagyobb gazdasági hatalommal rendelkeznek, azoknak joga van más kultúrák/gazdaságok kárára is gyakorolni ezt más térségekben?! Itt már közel nem csak a kínaiakról van szó ...

Az olaszokat például egyre inkább tisztelem. Elsősorban gasztronómiai vonatkozásban, hiszen őket nem kapta el a multi szele. Tradícióikhoz határozottan és következetesen ragaszkodva megóvták tradicionális termékeiket, étkezési hagyományaikat. Ragaszkodnak saját iparuk termékeihez, szerintem kevés olasz jár kínai cipőben. :) Mindezt nem szélsőségesen művelik, egyszerűen csak a szívük ezt diktálja, a többi pedig "kényszer" nélkül jön magától ...
Pedig csak egy "lusta" mediterrán népség, amely soha nem lesz gazdasági nagyhatalom. De parmigiano reggianot már több száz éve csak ugyanaz az öt-tíz család állít elő, és nem egyre romló minőségben. Ez a termék pedig ott van minden körülbelül 100 ezres település valamelyik, vagy több boltjában a világban.

@fiam: Nyíregyházi barátaink jó példa erre. Csaba az ország egyik legjobb ortopéd sebésze. Néhány éve megmutatták kétkedésünkre a bérjegyzékét, hogy ügyeltekkel együtt, negyvenöt évesen visz haza nettó 120 ezer körül. Ő nem egy "átlagorvos" és nem is pályakezdő.
Végül magán praxisba kezdett a főállása mellett, mert jobban érzi így magát, mintha borítékokat fogadna el, munkája elismeréséül. Katika, a felesége is orvos.

Meséltem, hogy éppen ez évben jártak egy skandináv hajóúton. Ott megtudták, hogy például a svéd orvosok órakeretben praktizálnak. Nem vállalhatnak plusz műszakot, mert akkor nem jut mindenkinek elég munka. Ha "gyorsban" lenyomják a műszakot, akkor úgy havi 3 millióért Ft-ért dolgoznak 9 hónapon át, 3 hónapig pedig szabadságon vannak. Nyilván ez csak hallomás a részemről, de ilyesmiben elég alaposak a barátaink, úgyhogy ha túloztak, akkor is valami hasonló rendszer lehet ...

Ahhoz képest, hogy a témát lezártam ...

skandikamera · http://skandikamera.blog.hu 2012.01.09. 09:43:05

Még sok jó reggelt!

Nem jódolgában indult neki az ember a világnak. A motiváció-skála a "kolbászból font kerítéstől" az "akárhová, csak el innenig" terjedt. Az előbbiek anyagi, az utóbbiak szellemi (nem találok jobb gyűjtőszót) kényszer hatása alatt hagyták el a szülőföldet. Az előbbiek nagyrésze kétlaki életet folytatott, az utóbbiak igyekeztek minél hamarabb - és simábban - beilleszkedni.

Ma már ez nem érvényes. A munkaerő szabadon vándorol, mind annak idején a kubikosok. Városról városra, oda ahol éppen munka várt rájuk. Svédországban lengyelek szedik az epret és thájföldiek az áfonyát. A szezon végén összepakolnak, és hazamennek.

A NEVAMESZ említette esetben észt építőipari szakmunkásokat - jóval a svéd bérek alatt - alkalmazó svéd cég ellen hirdetett blokádot a szakszervezet. Az ezt követő pert - az EU törvényekkel összhangban - a szakszervezet elvesztette. A svéd munkaerő védelmére a kormány erre - nagyon okosan - a házon belüli javításokra 50%-os adócsökkentést vezetett be. Amire a svéd mesterember még rátesz egy lapáttal, és lengyel segéddel dolgoztat.

Meg kell szoknunk azt, hogy gyorsan változó - és nagyon fárasztó - világban élünk.

:-)

skandikamera · http://skandikamera.blog.hu 2012.01.09. 09:49:52

@nemvagyokmesterszakacs: A svéd/magyar orvosok helyzetéről, munkakörülményeiről NagyMedve (α Ursae Minoris)barátunk tudna pontos információval szolgálni:

noreg.blog.hu/

hogy a "Pszichiátria svéd módra" blogot

expsycho.blogspot.com/2011/12/akar-sved-korhazban-dolgozni.html

ne említsem :-)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.09. 10:53:15

@skandikamera: Miért, az baj, ha valaki jódolgában indul neki a világnak? Mert szerintem nem.
Kihangsúlyoztam, amikor Bea rákérdezett, hogy itt nem arról van szó, hogy például Te kivándoroltál valamilyen okból.
Van, aki külföldre nősül, vagy megy férjhez, egy külföldi gyakorlaton "kint ragad", stb. Ez egészen normális.
Vagy például apai nagybátyám azért vándorolt ki Svédországba, mert zsidó lányt vett feleségül és akkoriban emiatt itt veszélyben volt az életük. A családi pékséget "újraélesztették" Svédországban.
Apai dédapám pedig annyira sváb volt, hogy magyarul sem beszélt, amikor dédinagyanyámat feleségül vette. A leghíresebb debreceni pékséget sikerült létrehoznia és üzemeltetnie, míg nem államosították a következő rendszerben.

Úgy tudom, a történelem folyamán például telepítettek be dolgos, katolikus svábokat, mert munkaerő híján volt az ország. Kölcsönösen kedvező és pozitív végeredménnyel.

Igen, a világban elindult egy új - tömeges -nép és munkaerő vándorlás, ez tény. De ez már nem arról szól, amit föntebb említettem.
Minden ország úgy reagál erre, ahogyan jól felfogott érdeke.
Én elmondtam, hogy mit gondolok erről, mint egy közösség tagja. A saját értékítéletem és nyilvánvalóan a saját sorsom tükrében.

Jó volna, ha a többség érdeke szerint reagálnák erre, ugyanis jó volna csökkenteni a munkanélküliséget, javítani az orvosi ellátáson, tisztességes öregkort biztosítani a nyugdíjasoknak, minél több jó szakembert itthon tartani, a főutcán kis gyümölcs és virágárus üzleteket látni a magyar kézműves termékek kis boltjai mellett és egy olyan, akár sokszínű közösségben élni, ahol a debreceni Nagytemplom református marad az elkövetkezőkben is.
Én egyébként - már- görög katolikus vagyok, mert felvettem a férjem vallását, hogy Isten házában is megpecsételhessük frigyünket.

Remélem, ebből nem az jön le, hogy szűk látókörű vagy demagóg volnék. Inkább konzervatív.

No, most már tényleg témát kellene váltanunk, azt ígérted, hogy lesznek idén kitalálós feladványok. Vagy rosszul emlékszem?!
Mikor végzel már a falfestéssel?! :D

Attilajukkaja 2012.01.09. 11:53:45

@Mormogi Papa:
"mit fognak majd kezdeni a kínaiak, mikor az ottani "ratkó nemzedék) megy majd nyugdíjba, és nem lesznek fiatalok, akik eltartsák őket."
Ez egy nagyon jo kerdes. Foleg ugy, hogy lanyokbol annyira keves van/marad meg.
Az en valaszom: helyreall az egyensuly.
Minden joerzesu ember fujjol nalunk azert, mert Kinaban csorbul a demokracia, es a nepszaporulatot is korlatozzak. De van, hogy ilyesmire is szukseg van. Spajzcetli ilyenkor raver az unokaja popsijara, es barmennyire liberalis is a lenyem (vagy Spajzcetlie), tudom, hogy ott es akkor jol tette. Szukseg volt a poroszos, "majd en diktalok" attitudre. En sem viselkednek maskepp.
Csak nehez megtalalni az optimalis egyensulyt.
Na ez most a jovialias redundacia es a hulye nyelvhasznalat optimalis kevereke volt, amit sajnos gyakran hasznalunk. He-he. Az egyensulynal nincs optimalisabb, a joindulat pedig abszolut szubjektiv.

En nem igy tennem fel a kerdest, hogy "mit fognak majd kezdeni a kínaiak", hanem hogy mit fogunk kezdeni MI?

A kinai Ratko korszak pedig egy talany szamomra. Pontosan mire gondoltal? Ha csak a szuletesszabalyozas egyszeru tenyere, de nem a lenyegere,...akkor persze ertem :o)

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.09. 15:57:07

Szép napot!

Úgy látom, hogy röviden azt lehetne mondani, hogy mindenki keresi a helyét a világban.
Ahol jól érzi magát mentálisan, fizikálisan és financiálisan.
Ha szerencsénk van, akkor az általunk megválasztott képviselőink olyan törvényeket hoznak, amik elősegítik, hogy szülőhazánkban érezzük jól magunkat. Ha nincs szerencsénk, akkor kínlódunk idehaza vagy vesszük a sátorfánkat és megpróbálunk máshol boldogulni. Ez utóbbi attól függ, erre milyen indíttatásunk, lehetőségünk és eszközünk van.
Gondolom más országból idejövő embertársaink is hasonlóan éreztek, amikor eljöttek a hazájukból.
Épp, amit felsoroltatok, hogy mennyire különbözik a kultúrájuk, szokásaik stb. bizonyítja, hogy mennyire szoros a kötődésük identitásukhoz. Hogy nem könnyű átvenni az új haza szokásait stb., vagyis ők is inkább a saját hazájukban boldogultak volna.

@nemvagyokmesterszakacs:
Látod, mégsem elég az orvosoknak a 120.000 forintos bér... Ostály- és évfolyamtársaim közül is többen lettek orvosok. Ismerőseim közül van, aki négyszázmillió forintért épített-berendezett új műtőt magának, nyilván nem két fillérért operál; van, aki az életét arra tette fel, hogy az anyagilag elesetteken segít, ahogy tud (neki nincs családja). Sőt, családon belül van olyan jogász, aki Bécsbe ment továbbképezni magát, speciális területen, több nyelven beszél - most már több külföldi ügyfele van, mint hazai (ami azt IS jelenti, hogy több, külföldre települt magyar származású ügyfele van).
Tehát nagyon-nagyon vegyes a kép.

Az mondjuk jó lenne, ha az emberek nem egymásnak esnének, hanem a törvényhozókat tudnák rábírni megfelelő törvények alkotására és betartatására. Gondolom, ezt nevezik utópiának. És most nem az utolsó fröccsre gondoltam... :)

skandikamera · http://skandikamera.blog.hu 2012.01.09. 18:23:10

@nemvagyokmesterszakacs: Ugyanazt mondjuk mindketten :-) Azt mondtam, hogy "jódolgában nem indult", azaz régenre értettem. Akkoriban nem lehetett a vasfüggöny mögül latolgatni azt, hogy "menjek, ne menjek, ha nem sikerül legfeljebb visszajövök" :-)

Csak előre volt, a hátra belátható időn belül ki volt zárva. Olyannyira, hogy a visszatérés lehetőségét - saját érdekében - eleve leírta az ember..,

Stegal · http://sanstegal.wordpress.com/ 2012.01.09. 20:44:06

Mert a mai bulvár televolt (nem csak itthon) a hírrel, hogy egy bizonyos nép 30 emeletes hotelt épített 360 óra alatt fel.És azt mondják arra a kártyavárnak tűnő toronyra, hogy 9-es erősségű földrengést is kibír.Én is mondhatom magamról, hogy törhetetlen és golyóálló vagyok..Addig, amíg ki nem ugrok golyózáporban a harmadikról biztosan úgy is van. Az építésről ijesztős videó is akad:
www.youtube.com/watch?v=rwvmru5JmXk

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.09. 22:29:27

@fiam: Most viccelsz?! Két éve a 30 éves pénzügyi asszisztens keresett nálam nettó 120 ezer forintot!
A fejlett társadalmakban az emberi élet és egészség a legfőbb érték.
Egy 45 éves ortopéd sebész professzor, ha 120 ezret keres ügyeletekkel együtt, akkor ki lehet számítani, hogy az átlag orvos, vagy a pályakezdő mennyit visz haza.
Az pedig, hogy a külföldi páciensekre gyúró fogorvosok Sopronban, vagy a Pláza cicákra és unatkozó mágnás feleségekre gyúró plasztikai sebészek mennyit keresnek, az itt most indifferens. Bár nem tudom a Te évfolyam vagy osztálytársaid sorsának tükrében mi a konkrét tapasztalatod.

@skandikamera: Tudom. Szívem szerint a Te sorsodat nem is kevertem volna bele a beszélgetésbe. De belekeveredett.
Mi itt közel vagyunk a határhoz és tudod, apai nagyapám sokáig praktizált Nagyváradon, mint ügyvéd. Még időben az anyaországba költöztek vissza, ide Debrecenbe. :)
Nem is szeretném ezt ragozni, ha valaki tudja, hogy "mi újság", én az vagyok! :)

Én is egy videót hoztam, mint Stegal. Rebeka lányomtól van :) Azt hiszem, szerencsésen elvetettem a jövő magvait!:)

www.youtube.com/watch?v=_Rv1eeyxBFw

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.09. 23:22:45

@nemvagyokmesterszakacs: Pont egy ortopéd sebész főorvost mondtam, aki a több száz millió forintos magánműtőjét alakította ki... És nem a nyugati határvidéken vagyunk.
A másik végletet is említettem.
Amúgy meg pedagógusként, összesen harminc éves munkaviszonnyal is csak álmodozom a 120.000 forintról. Újságíróként pedig 1Ft/karaktert kapok - ha nagyon szép a megrendelés, akkor az 10.000 karakter, ami két magazinoldal. És a magazinok ugye havilapok. Művelődési ház igazgatásáért még annyit sem kaptam, mint pedagógusként, mert a népművelő, bocs: művelődésszervező, az egy "alantasabb" kategória a közalkalmazotti besorolás szerint. És, mint vezető, túlórát sem számolhattam el.
A többi képesítésemet persze ebbe most nem számolom bele, mert hivatalosan azokat ezekben a munkakörökben nem használom. Ja, és a szakköri javadalmazás is benne van már a fizumban. A koleszos újság, kiállítások rendezése stb. meg grátisz, természetesen.
Ez a személyes tapasztalatom :)

nemvagyokmesterszakacs · http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com 2012.01.10. 00:05:57

@fiam: Bocsánat, ha a pillanat hevében "nyersen" fogalmaztam.
Amikor nem vagy egészséges, akkor dolgozni sem tudsz. Ergo, nemhiába voltak a régmúltban is a gyógyítók nagy becsben.
Isten ments, hogy túlmagasztaljam az orvostársadalmat, de ez most sarkalatos kérdés, ha egészségesek vagy gyógyultak szeretnénk lenni vagy maradni.
Ugyanakkor tény, több százmilliós műtőt átlagos orvos fizetésből nehezen alakít ki bárki, nem csak kis hazánkban. Úgyhogy ez egy más sikertörténet.
Van igazságod abban, hogy a népművelők még, akik jogosan élvezhetnek hasonló prioritást. Hiszen az egészségünk után az értelmünk a legfontosabb.

Én egy forintot sem kapok azért, hogy több ezren főznek a receptjeim alapján - naponta - amikor több ezren utaztak a szakértelmem igénybevételével, akkor pedig igen jól kerestem.
Mindenkinek meg van a maga keresztje, de, ha az előszobában elvérzünk, mielőtt orvoshoz jutnánk, akkor már nem fog feszíteni minket hasonló dilemma ...

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.10. 00:59:22

@nemvagyokmesterszakacs:
Oh, hát ne legyen kétséges, hogy vannak fontos és fontosabb területei az életnek. A kiindulás az kéne, hogy legyen, hogy a lehető legtöbb embernek legyen munkahelye. Ott keressen annyi pénzt, ami elegendő emberhez méltó élet fenntartásához. És akkor innen lehet diszkriminálni. Természetesen, ahogy mondják: ha egészség van, minden van.
A gyógyítókat meg kell fizetni, hogy kipihenten, maximálisan koncentrálva, szakmailag fölkészülten, megfelelő asszisztenciával és eszközökkel tudjanak a hasznunkra lenni. Az állam gondoskodjék arról, hogy az általunk befizetett adókból és járulékokból megkaphassuk a szükséges ellátást, az egészségügyben dolgozók a megfelelő anyagi (stb.) juttatást.
Mélyen megalázó mind a betegre, mind az orvosokra (és asszisztenciára) nézve, hogy hálapénz egyáltalán felmerülhet. Volt egy kollégám, aki méhészkedéssel is foglalkozott. Évekig nem kapott sem jutalmat, sem semmi pluszt arra hivatkozva, hogy úgyis "hoznak a méhek". Mármint annyi hasznot, amiből megél. Valószínű így volt, de ez miként függ össze a munkájával?
Nem csodálkozom azokon az orvosokon (és asszisztencián), akik kikérik maguknak még a feltételezést is, hogy a fizetős beteg nagyobb odafigyelést kapna tőlük, mint a nem fizetős. Mert ez elsősorban nem a szakmai hozzáértésüket kérdőjelezi meg, hanem emberi, jellembeli tulajdonságukat mocskolja be. Milyen emberré akarják kényszeríteni nem megfelelő javadalmazással az orvosokat? Gondolom, aki valamit is ad magára, az úgy, ahogy a Te ismerőseid és az én néhány ismerősöm ezt nem engedi meg.
Nem írom, hogy tisztelet érte, mert ennek természetesnek kéne lennie, ha valaki tisztességes emberként és szakemberként egyaránt.

Azért a receptjeid alapján való főzést - melynek én is "áldozatául" estem, többször is :) - talán nem lehet e sorba betenni. Ez a Te szabad döntésed volt, hogy közzéteszed-e vagy sem. Ez vagy így jó Neked, vagy később erre építve szeretnél valamilyen jövedelemhozó tevékenységet folytatni. Ha úgy tetszik, az oldalad egy olcsó és hatékony reklámbefektetés.
Amíg - attól függetlenül, hogy szeretem és élvezem - a többlet munkáimat azért végzem, hogy megtarthassam az állásom (az újságírós tevékenység nem számít ide, az amolyan nagyúri többletbevétel...).

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.10. 01:03:53

Jaj, elfelejtettem írni, hogy Édesanyám ugyan nem orvos volt, hanem védőnő. Olyan szolgálati lakásban laktunk, ami egyik felében volt a rendelő, a másik felében pedig az otthonunk. És három évig dolgoztam gyermekorvos mellett. Leendő vejünk kórházban dolgozik most. Tehát egy pici közöm van nekem is az egészségügyhöz :)

fiam · http://csajszinene.blogspot.com/ 2012.01.10. 01:06:21

mondjuk a diszkriminálni is értelmes szó (a maga nemében és helyén), de természetesen a fenti szövegbe "differenciálni"-t szerettem volna írni, de nem azt írtam. Elnézést.
süti beállítások módosítása